PENDIDIKAN ZAKAT UNTUK PEMBERDAYAAN UMAT

  • Asmuki Asmuki Ibrahimy University
  • M Holil Universitas Ibrahimy

Abstract

Zakat was once an effective means of empowering the Ummah in the early and golden days of Islam. Then he was not optimal, even unable to empower until now. In this article, we will explain ideas about efforts to optimize the role of zakat. This article is a literature study sourced from ideas written by many people separately, then analyzed and presented into a unified whole, and conclusions are made. The results of this study show that there are two directions of education that can be carried out in zakat education for the empowerment of the people, namely education for the Muslim community about zakat, infaq, and alms (in Indonesian abbreviated as ZIS) through the process of enculturation and socialization of ZIS and education for zakat managers with material according to their respective duties on trustful management in accordance with jurisprudence and regulations so that zakat funds are in accordance with their designation.

 

 

 

References

Achmad Muzammil and Alfan Nasrullah. 2022. Kontribusi Zakat dalam Pengembangan Pendidikan di Indonesia. FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 16(2), 146–161

Afifuddin Muhajir. 2023. al-Hadlarah al-Islamiyyah Baina al-Rabbaniyyah wa al-Insaniyyah.

Ahmad, Hamang, & M. Nasri. 2018. Pengaruh Pendidikan Islam Terhadap Peningkatan Kesadaran Bayar Zakat Mal Bagi Petani. Istiqra, 5(2), 1–9.

Fadli, A. 2018. Pengaruh Latar Belakang Pendidikan Guru Agama Islam Terhadap Pembelajaran Zakat Dan Implementasinya Di Madrasah Tsanawiyah Al- Khairiyah Kp. Bahari, Jakarta Utara. Tesis, 1–241.

Keputusan Ketua BAZNAS Nomor 142 Tahun 2017 tentang Nishab Zakat Pendapatan. (2017). BAZNAS.

Kurniawan, T. 2022. STRATEGI KEBIJAKAN PEMBANGUNAN SOSIAL MELALUI GERAKAN FILANTROPI ISLAM DI KABUPATEN BELITUNG. Fikri: Jurnal Kajian Agama, Sosial Dan Budaya, 7(2), 116–133.

Milya Sari, A. 2020. Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. NATURAL SCIENCE: Jurnal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPA, 6(1), 41–53. https://doi.org/10.15548/nsc.v6i1.1555

Mukrimaa, S. S., Nurdyansyah, Fahyuni, E. F., YULIA CITRA, A., Schulz, N. D., د ,غسان.,

Taniredja, T., Faridli, E. M., & Harmianto, S. 2016. Problem Zakat di Indonesia. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(August), 128.

Niam, A. M. 2021. Meningkatkan Kesadaran Umat untuk Membayar Zakat, Infak, dan Sedekah. NU Online. https://nu.or.id/risalah-redaksi/meningkatkan-kesadaran-umat-untuk-membayarzakat-infak-dan-sedekah-VFM1n

PMA Nomor 52 Tahun 2014 tentang Syarat dan Tata Cara Penghitungan Zakat Mal dan Zakat Fitrah serta Pendayagunaan Zakat untuk Usaha Produktif. 2014. Kementerian Agama RI.

Rahman, T. 2015. Akuntansi Zakat, Infak Dan Sedekah (PSAK 109): Upaya Peningkatan Transparansi dan Akuntabilitas Organisasi Pengelola Zakat (OPZ). Muqtasid: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 6(1), 141. https://doi.org/10.18326/muqtasid.v6i1.141-164

Rido Dominggus Latuheru dan Marleen Muskita. 2020. ENKULTURASI BUDAYA PAMANA. BADATI, 2(1), 107–113.

https://www.ojs.ukim.ac.id/index.php/badati/article/view/411/312

Rofi, S., Prasetiya, B., & Setiawan, B. A. 2019. Pendidikan Karakter Dengan Pendekatan Tasawuf Modern Hamka dan Transformatif Kontemporer. Intiqad: Jurnal Agama Dan Pendidikan Islam, 11(2), 396–414.

Siany dan Atiek Catur. 2009. Khazanah Antropologi 1. Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional. chromeextension://oemmndcbldboiebfnladdacbdfmadadm/https://mirror.unpad.ac.id/bse/Kurik

ulum_2006/11_SMA/Khazanah_antropologi_1_SMA_XI_Siany_L_dan_Atiek.pdf

SK Dewan Pertimbangan BAZNAS Nomor 001/DP-BAZNAS/ACXII/2010 tentang Pedoman Pengumpulan dan Pentasharrufan Zakat, Infaq, dan Shadaqah pada Badan Amil Zakat Nasional. 2010. BAZNAS.

Solihatunimah, Muna, N. EL, & Ahdi, M. W. 2022. Implementasi pengelolaan dana infaq dan sedekah dalam meningkatkan kesejahterakan masyarakat. ISTISMAR : Jurnal Kajian, Penelitian Ekonomi Dan Bisnis Islam, 3(2), 1–13.

Syafiq, A. 2018. Peningkatan Kesadaran Masyarakat Dalam Menunaikan Zakat, Infaq, Sedekah Dan Wakaf (Ziswaf). Zakat Dan Wakaf, 5(2), 362–385.

Syukur, T. A. 2010. Pengantar Studi Islam. Penerbit Karya Bakti Makmur (Kbm) Indonesia. Tatik Mariyanti, Edy Aswandi, Primasatria Edastama, M. E. 2020. Menumbuhkan Kesadaran Berzakat pada Masyarakat di Wilayah Mega Kuningan Jakarta. JPB: Jurnal Pengabdian Barelang, 02(03), 22–25. https://doi.org/https://doi.org/10.33884/jpb.v2i03.2396

Wahanani Mawasti. 2017. STRATEGI PENYADARAN BERZAKAT KELAS MENENGAH MUSLIM: STUDI PADA LAZIS MUHAMMADIYAH SURABAYA. Jurnal Kajian & Pengembangan Manajemen Dakwah, 07(02), 259. https://doi.org/10.55372/INTELEKSIAJPID.V7I2.158

Zakaria Bahari. 2014. Peran Zakat dalam Pendidikan Masyarakat Islam: Ulasan Kasus Zakat Pulau Pinang. Media Syari’ah, 16(2), 175–206. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22373/jms.v16i1.1756

Published
2024-01-30
How to Cite
Asmuki, A., & Holil, M. (2024). PENDIDIKAN ZAKAT UNTUK PEMBERDAYAAN UMAT. Edupedia : Jurnal Studi Pendidikan Dan Pedagogi Islam, 8(2), 171-179. https://doi.org/10.35316/edupedia.v8i2.4385
Abstract viewed = 217 times
PDF downloaded = 238 times