OPTIMIZING MAHARAH QIRA’AH LEARNING THROUGH HABITUATION OF MEMORIZING THE QUR’AN
DOI:
https://doi.org/10.35316/lahjah.v6i1.01-21Keywords:
Tahfidz, Pembiasaan, Maharah qira'ahAbstract
Abstract:
The habituation of Tahfidz Al-Quran is closely related to the ability of maharah qira’ah in Arabic language learning. This study focuses on the role of habituation of memorizing the Qur'an in Arabic language learning, and the resulting impact, especially on the ability of maharah qira’ah. The subject of this research is the teacher who teaches at the Al Muhajirin Al-Qur'an Islamic Boarding School Antang Kuala Kapuas. This research method uses qualitative methods. Data were extracted through in-depth interviews, observations, and documentation regarding the habituation process carried out by the teacher so that it becomes a habit that has an impact on the ability of maharah qira’ah. The results obtained are the habituation of memorization through a consistent schedule, the use of the repetition method, not continuing to memorize the next verse if the previous verse has not been completely memorized and understanding the meaning. This process makes individuals naturally familiar with Arabic letters. Indirectly, students can read Arabic writing well and fluently. The impact of the habituation of memorizing the Qur'an on the ability of maharah qira’ah is that students can pronounce hijaiyah letters correctly according to tajweed, improve grammar skills, increase vocabulary mastery / mufradat, and increase concentration and memory of the meaning of the vocabulary. This study recommends further quantitative research related to the relationship between the habit of memorizing the Quran and the ability of maharah qira’ah.
Keyword: Tahfidz, Habituation, Maharah Qira’ah
Abstrak
Pembiasaan Tahfidz Al-Quran sangat erat kaitannya dengan kemampuan maharah qira'ah dalam pembelajaran bahasa Arab. Penelitian ini memfokuskan pada peran pembiasaan menghafal Al-Qur'an dalam pembelajaran bahasa Arab, dan dampak yang dihasilkan, khususnya pada kemampuan maharah qira'ah. Subjek penelitian ini adalah guru yang mengajar di Pondok Pesantren Al-Qur'an Al Muhajirin Antang Kuala Kapuas. Metode penelitian ini menggunakan metode kualitatif. Data digali melalui wawancara mendalam, observasi, dan dokumentasi mengenai proses pembiasaan yang dilakukan oleh guru sehingga menjadi sebuah kebiasaan yang berdampak pada kemampuan maharah qira'ah. Hasil yang diperoleh adalah pembiasaan hafalan melalui jadwal yang konsisten, penggunaan metode pengulangan, tidak melanjutkan hafalan ayat selanjutnya jika ayat sebelumnya belum benar-benar hafal dan memahami maknanya. Proses ini membuat individu secara alamiah terbiasa dengan huruf Arab. Secara tidak langsung, siswa dapat membaca tulisan Arab dengan baik dan fasih. Dampak dari pembiasaan menghafal Al-Qur'an terhadap kemampuan maharah qira'ah adalah mahasiswa dapat melafalkan huruf hijaiyah dengan benar sesuai tajwid, meningkatkan kemampuan tata bahasa, meningkatkan penguasaan kosakata/mufradat, serta meningkatkan konsentrasi dan daya ingat terhadap makna kosakata tersebut. Penelitian ini merekomendasikan adanya penelitian kuantitatif lebih lanjut terkait hubungan antara kebiasaan menghafal Al-Quran dengan kemampuan maharah qira'ah.
Downloads
References
Aini, Nur Asyifa, Laelatul Istiqomah, Prima Pramestiana Delianti, Muhammad Esa Prima Wibowo, and Zakiyah Zakiyah. “Pembiasaan Tahfidzul Qur’an Dalam Meningkatkan Kecintaan Membaca Al-Qur’an Pada Peserta Didik.” Jurnal Pendidikan Dan Media Pembelajaran 1, no. 1 (2023).
Akhsan, Akhsan, and Ahmadi Muhammadiyah. “Analisis Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Arab Di Mts-Nu Al-Islamiyah Asembagus Menurut Teori Mc Clellad.” Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab 3, no. 2 SE-Articles (July 27, 2022). https://doi.org/10.35316/lahjah.v3i2.
Albi, Nida Syauqia, Andy Hadiyanto, Ahmad Hakam, and Firdaus Wajdi. “Metode Menghafal Alquran Tawazun Dan Peningkatan Self Esteem Santri Di Pesantren Daarul Huffadz Indonesia.” Jurnal Online Studi Al-Qur’an 16, no. 2 (2020). https://doi.org/10.21009/jsq.016.2.06.
Arini, Junita, and Winda Wahyu Widawarsih. “Strategi Dan Metode Menghafal Al-Qur’an Di Pondok Tahfidz Darul Itqon Lombok Timur.” Jurnal Penelitian Keislaman 17, no. 2 (2022). https://doi.org/10.20414/jpk.v17i2.4578.
Bezemer, Jeff, and Kate Cowan. “Exploring Reading in Social Semiotics: Theory and Methods.”. Routledge, 2022.
Charalambous, Angela, and Carien Wilsenach. “A Longitudinal Study of the Efficacy of the Cellfield Reading Intervention in a South African Context.” Australian Journal of Learning Difficulties 29, no. 1 (2024).
Dahlan, Mukhtar Zaini. “Penerapan Metode Pembiasaan Membaca Dalam Meningkatkan Kemampuan Menghafal Juz Amma Siswa Di Mi Nurul Islam Kraton Yosowilangun Lumajang.” Edukasia: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran 3, no. 3 (2022). https://doi.org/10.62775/edukasia.v3i3.156.
Das, Asok Kumar. “An Evaluative Study of the Reading Habits of the Ug Students Regarding the Documents Related to the Career Guidance in the Prafulla Chandra College Library.” College Libraries 35, no. III (2020).
Ekayanti, Ekayanti. “Analisis Kesalahan Makharijul Huruf Dalam Kemampuan Membaca Kalimat Sederhana Pada Pembelajaran Bahasa Arab Siswa Kelas X Ipa Sma Muhammadiyah 1 Unismuh Makassar.” Universitas Negeri Makassar, 2019.
Fatmi, Fatmi, Fatrima Santri Syafri, and Poni Saltifa. “Pengaruh Kemampuan Menghafal Al-Quran Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Bagi Siswa Madrasah Aliyah Pondok Pesantren Pancasila Kota Bengkulu.” Jurnal Pendidikan Mipa 12, no. 3 (2022).
Febrianingsih, Dian. “Keterampilan Membaca Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Salimiya: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam. Vol. 2, 2021. https://ejournal.iaifa.ac.id/index.php/salimiya.
Fiorella, Logan. “The Science of Habit and Its Implications for Student Learning and Well-Being.” Educational Psychology Review 32, no. 3 (2020).
Harianto, Erwin. “Keterampilan Membaca Dalam Pembelajaran Bahasa.” Didaktika. Vol. 9, 2020. https://jurnaldidaktika.org/.
Hautala, Jarkko, Roosa Karhunen, Enni Junttila, Miia Ronimus, and Chase Young. “The Goal to Perform in Readers’ Theater Motivates Boys Who Struggle With Reading.” Journal of Research in Childhood Education, 2024.
Idayu, Hafisa. “Bimbingan Dan Konseling Belajar: Managemen Waktu Penghafal Al-Qur’an Dalam Meraih Prestasi Akademik.” Pascasarjana Uin Sunan Kalijaga Yogyakarta 4, no. 1 (2020).
Ilmiani, Aulia Mustika, and Delima Delima. “Innovation in Learning Arabic Reading Skills Using Higher Order Thinking Skills.” Al-Ta’rib: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya 9, no. 1 (2021).
Ilmiani, Aulia Mustika, and Sri Normuliati. “Motivasi Membaca Kritis Teks Bahasa Arab (Analisis Faktor Motivasi Baca Bagi Mahasiswa Prodi Pba).” Komposisi: Jurnal Pendidikan Bahasa, Sastra, Dan Seni 23, no. 2 (2022).
Lathif, Syafiqul. “Pengaruh Program Tahfizul Quran Terhadap Hasil Belajar Qiroatul Kutub Dan Maharah Qiraah Di Kelas Xii Agama Madrasah Mu’allimin Muhammadiyah Yogyakarta.” Uin Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2022.
Lubis, Awwaliya Mursyida, and Syahrul Ismet. “Metode Menghafal Alquran Pada Anak Usia Dini Di Tahfidz Center Darul Hufadz Kota Padang.” Aulad: Journal on Early Childhood 2, no. 2 (2019).
Lutfi, A Barzan, and Mochamad Afroni. “Efektivitas Metode Bernyanyi Dalam Penguasaan Mufradat Bahasa Arab Dikelas Vii Amambaul Ulum Tegal Tahun Pelajaran 2020/2021.” Bashrah 01, no. November (2021).
Mudjib, Abdul. Pendidikan Karakter Melalui Pembiasaan Salat Jamaah, 2022. https://www.google.co.id/books/edition/Pendidikan_Karakter_melalui_Pembiasaan_S/h11wEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=0&kptab=overview.
Muh, Bukhari. “Implementasi Pelajaran Bahasa Arab Dalam Pembiasaan Bacaan Al Qur’an Di Smp Darussalam Koposari Cileungsi.” Risoma: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Pendidikan 2, no. 1 (2024).
Nazil, Sobikhin Abddillah Hakim, and Abdur Rahim. “Pembiasaan Menghafal Juz ‘Amma Pada Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Al-Washliyah Perbutulan Sumber Cirebon.” JOEL: Journal of Educational and Language Research 2, no. 3 (2022).
Nidia, Erma, Muh Haris Zubaidillah, and M Ahim Sulthan Nuruddaroini. “Dampak Pembelajaran Bahasa Arab Terhadap Penghafal Al-Qur’an.” Jurnal Basicedu 6, no. 4 (2022).
Novianti, Novianti. “Pengaruh Kebiasaan Menghafal Al-Qur’an Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa.” Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial Dan Pengabdian Kepada Masyarakat 1, no. 1 (2021).
Nurcholis, Ahmad, Ihsan Hidayatullah, and Asngad Rudisunhaji. “Karakteristik Dan Fungsi Qira’ah Dalam Era Literasi Digital” 18, no. 2 (2019). https://journal.uinmataram.ac.id/index.php/eltsaqafah.
Pratama, Mudafiq Riyan, and Muhammad Yunus. “Sistem Deteksi Struktur Kalimat Bahasa Arab Menggunakan Algoritma Light Stemming.” MATRIK : Jurnal Manajemen, Teknik Informatika Dan Rekayasa Komputer 19, no. 1 (2019). https://doi.org/10.30812/matrik.v19i1.509.
Rachmawati, Safira Aura, Zaim Elmubarok, and Muchlisin Nawawi. “Analisis Kesulitan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Pada Siswa.” Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching 12, no. 1 (2023).
Rathomi, Ahmad. “Pembelajaran Bahasa Arab Maharah Qira’ah Melalui Pendekatan Saintifik.” Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam 8, no. 1 (May 1, 2019). https://doi.org/10.29313/tjpi.v8i1.4315.
Rezyika, Icha, and Alimni Alimni. “Strategi Pembelajaran Tahfizh Dalam Meningkatan Kemampuan Membaca, Menghafal Dan Menulis Al-Qur’an Dengan Menggunakan Media Buku Baca Tulis Al-Qur’an (Btq) Siswa Kelas Viii Di Mtsn 1 Kota Bengkulu.” Jim: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah 8, no. 2 (2023). https://doi.org/10.24815/jimps.v8i2.23917.
Ridwan, Ridwan, and A. Fajar Awaluddin. “Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Meningkatkan Penguasaan Mufradat Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Raodhatul Athfal.” Didaktika : Jurnal Kependidikan 13, no. 1 (2019). https://doi.org/10.30863/didaktika.v13i1.252.
Rifki, Erdayanti. “Metode Repitisi Dalam Memudahkan Santri Menghafal Al-Qur’an Di Pondok Pesantren Nurussalam Sidogede Oku Timur Sumatera Selatan.” Uin Raden Intan Lampung, 2021.
Robbani, A Syahid, and Ahmad Muzayyan Haqqy. “Al-‘Alaqah Baina Nasyathi Hifzhil Qur’an Wa Maharatil Qira’ah Al-‘Arabiyyah.” Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 3, no. 1 (2020).
Romziana dkk, Luthviyah. “Pelatihan Mudah Menghafal Al-Qur’an Dengan Metode Tikrar, Murajaah& Tasmi’Bagi Siswi Kelas Xi Ipa Tahfidz Madrasah Aliyah Nurul Jadid.” Jurnal Karya Abdi Masyarakat 5, no. 1 (2021). https://online-journal.unja.ac.id/JKAM/article/view/14095.
Rusydi, Ibnu, and Fitria Amalin Christia‘Nisa. “Implementasi Mengaji Al-Qur’an Dengan Tajwid Dan Makhorijul Huruf Bagi Anak–Anak Desa Kedokanbunder Wetan Kecamatan Kedokan Bunder Kabupaten Indramayu.” Journal Of Psychology, Counseling And Education 1, no. 1 (2023).
Sa’adah, Nailis. “Problematika Pembelajaran Nahwu Bagi Tingkat Pemula Menggunakan Arab Pegon.” Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 3, no. 1 (2019).
Salma Roidah, Siti Hamida, and Rizka Widayanti. “The Relevance Between Ability to Memorizing Al-Qur’an and the Qira’ah Skills of Students at the Tahfidz Insan Mulia Punggur Islamic Boarding School| Keterkaitan Antara Kemampuan Menghafal Al-Qur’an Dan Keterampilan Qira’ah Santri Pondok Pesantren Insan M.” An-Nahdloh : Journal of Arabic Teaching 1, no. 2 SE-Articles (August 1, 2023). https://journal.nabest.id/index.php/Jat/article/view/86.
Sania, Sania, and Ahmad Kosasih. “Implementasi Metode Talaqqi Dalam Menghafal Alquran.” An-Nuha 2, no. 1 (2022).
Sari, Sartika, and Aulia Mustika Ilmiani. “Reading Habits In The Digital Age: Study On Arabic Language Education Study Program Students.” Multaqa Nasional Bahasa Arab 4, no. 1 (2021).
Septiara, Adiama, Nurudin Santoso, and Agi Putra Kharisma. “Pengembangan Aplikasi Al-Quran Untuk Membantu Hafalan Al-Quran Secara Mandiri Menggunakan Metode Tikrar.” Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer 3, no. 3 (2019). http://j-ptiik.ub.ac.id.
Sholehah, Imroatus. “Korelasi Antara Kemampuan Membaca Bahasa Arab Dan Ketercapaian Target Hafalan Al-Qur’an Di Pondok Pesantren Miftahul Ulum Kebun Baru Kacok Palengaan Pamekasan.” Tanfidziya: Journal of Arabic Education 2, no. 01 (2022). https://doi.org/10.36420/tanfidziya.v2i01.180.
Siti Nur Khasanah, Nurrokhmatulloh, Hasan Syaiful Rizal, and Amirul Mukminin. “Pengaruh Strategi Kwl Berbantu Sorogan Terhadap Keterampilah Maharah Qira’ah Santri Usia Dini.” Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab 5, no. 2 SE-Articles (July 15, 2024). https://doi.org/10.35316/lahjah.v5i2.229-240.
Sulfikar, Sulfikar, and Nurul Fawzani. “Pemanfaatan Instagram Dalam Meningkatkan Penguasaan Mufradat Mahasiswa.” Jurnal Tahsinia 4, no. 1 (2023).
Sun, Yuan-Ke, and Man-Ho Chan. “Pathways to Early Science Literacy: Investigating the Different Role of Language and Reading Skills in Science Literacy among Early Primary School Children.” International Journal of Science Education, 2024.
Wahyuni, Sri. “Pengaruh Konsentrasi Dan Daya Ingat Terhadap Kemampuan Menghafal Alquran Siswa Di Mts N 04 Madiun,” 2019. https://www.minsal.cl/wp-content/uploads/2019/01/2019.01.23_Plan-Nacional-De-Cancer_web.pdf.
Wassalwa, Almannah, and Anisatul Mardiyah. “Pengaruh Kemampuan Membaca Kitab Kuning Terhadap Keterampilan Berbicara Bahasa Arab.” Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab 2, no. 1 SE-Articles (January 30, 2021). https://doi.org/10.35316/lahjah.v2i1.63-66.
Watkins, Victoria. “Reading Collaborative Reading Partnerships in a School Community.” Changing English 27, no. Reading aloud (2020). https://doi.org/https://doi.org/10.1080/1358684X.2019.1682966.
Yuniarti, Yuniarti. “Hubungan Menghafal Al-Quran Dengan Kemampuan Bahasa Arab Di Pesantren Dempo Darul Muttaqien.” Al-Fathin: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab 3, no. 02 (2021). https://doi.org/10.32332/al-fathin.v3i02.3098.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.