MODUL KETERAMPILAN BICARA BAHASA ARAB MENGGUNAKAN MEDIA KOTAK SAKU

  • Achmad Robith Khusni Universitas Islam Zainul Hasan Genggong, Probolinggo
  • Hasan Aziz Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
Keywords: teaching materials, speaking skills, pocket box

Abstract

The Researchers see that the Arabic learning system at MTS Sirojut Tholibin is soo monotonous, only conveys what is in books and teaching materials and does not have a model or strategy in learning. While the purpose of this media is as additional basis and motivation so that students are more enthusiastic and creative in learning Arabic, especially Arabic in speaking skills. So the easy solution is that researchers will create modules or teaching materials based on Bithoqoh Jaybiyah, which is a pocket box for Arabic vocabulary. The Qualitative descriptive analysis approach with preliminary research using a defined and designed development model. This analysis will produce an Arabic vocabulary pocket box product for each student.

References

Mustofa Al-ghulayani, Terj.Jami al-Durūs al-‘Arabiyyah jilid I. (Semarang: As- Syifa, 1992)

Azhar Arsyad, Bahasa Arab dan Pengajarannya. (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2010)

Mahmud Kamil an-Naqah, Ta’līm al-Lughah al-‘Arabiyyah li al-Nāt ṣiqīna Bi lughat Ukhrā, Madākhilu Tṣuruq al-Tadrīs. (Makkah al-Mukarramah: Jami’ah Um al-Qura, 1985)

Abdurrahman bin Ibrahim Al fauzan, Durūs al-Daurāt al-Tadrībiyah Li Mu’allimi allughah al-‘Arabiyyah Li Ghairi al-Nāt ṣiqīna bihā. (1429 H)

Rusydi Ahmad Thu’aimah, Dalîl ‘Amal ‘Idâd al-Mawâd al-Ta’lîmiyah li Barâmij Ta’lîm al-Lughal al-‘Arabiyah Li Nâthiqîna Bi Lughât Ukhrâ. Ribath: Mansyûrât alMuzhamah al-Islamiyah li alTarbiyah wa al-‘Ulûm wa alTsaqâfah (1988)

Novira Nuraeni, “metode pembelajaran maharat kalam untuk meningkatkan keterampilan berbicara mahasiswa pada tingkat pemula”. Nukhbatul ulum : jurnal bidang kajian islam Vol. 3 No. 1 desember 2017. (2017).

Ahmad Muhlis, “pengembangan pembelajaran maharah kalam berbasis bithoqoh jaybiyah”. Okara : jurnal bahasa dan sastra Vol. 8 No. 12 2014. (2014)

Nurmasyitah Syamuan, “pembelajaran maharah kalam untuk meningkatkan keterampilan berbicara mahasiswa program studi pendidikan bahasa arab fakultas tarbiyah dan keguruan”. Lisanuna : jurnal majalah Dauriyah ilmiyah fil llughotil arobiyah wa ta’limiha” Vol. 4 No. 2 2015. (2015)

Khoiru Nidak, “penyusunan bahan ajar untuk keterampilan berbicara bahasa arab”. Lingua scientia : jurnal Bahasa lingua scientia” Vol. 10 No. 1 2012. (2012)

Risky Ramadhana S.siratte, “pengembangan modul pembelajaran berbasis keterampilan literasi”. Jurnal uin alauddin : inspiratif pendidikan” Vol. 6 No. 17 2017. (2017)

Hasan, james richard. habibie alvons. ismail, abdul qodir, “pengembangan bahan ajar berupa modul basics english grammer untuk mahasiswa tadris bahasa inggris FITK IAIN sultan amai gorontalo. Journal al – lisan : jurnal bahasa dan pengajarannya”. Vol. 5 No. 1 2019.

Pransiska Toni, “ buku teks al – lughoh al ‘arobiyah al – mu’ashiroh bagi penutur non arab : desain kontruksi Dan implementasi. Al – fikra : jurnal ilmiah keislaman” . Vol. 17 No. 1 2018.

Published
2021-01-30
How to Cite
Khusni, A. R., & Aziz, H. (2021). MODUL KETERAMPILAN BICARA BAHASA ARAB MENGGUNAKAN MEDIA KOTAK SAKU. Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), 52-62. https://doi.org/10.35316/lahjah.v2i1.52-62
Abstract viewed = 442 times
FULL TEXT PDF downloaded = 379 times