Efikasi diri dan penyesuaian diri siswa baru Sekolah Menengah Atas
Abstract
Adaptation of new students is a process experienced by students in facing rapid and constant environmental changes, and the students need an adaptation process to undergo it. Self-efficacy is an individual's belief in his or her ability to achieve results in certain situations and conditions. This research aims to determine the relationship between self-efficacy and adjustment in new students. The research sample consisted of 150 students. The research results show that there is a significant relationship between self-efficacy and adjustment in new high school students. The higher the self-efficacy, the better the adjustment ability of new high school-level students.
References
Afifah, M. Z., & Purwantini, L. (2017). Efikasi diri dan kematangan karir pada siswa SMA dan SMK. SOUL: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Psikologi, 9(2), 71-82.
Ali, M & Asrori, M. (2014). Psikologi remaja : Perkembangan peserta didik. Bumi Aksara.
Alwisol. (2010). Psikologi kepribadian. UMMPress.
Diananda, A. (2019). Psikologi remaja dan permasalahannya. ISTIGHNA: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 1(1), 116-133.
Fajar, P., & Aviani, Y. I. (2022). Hubungan self-efficacy dengan penyesuaian diri: Sebuah studi literatur. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 2186-2194.
Haber, A., & Runyon, R. P. (1984). Psychology of adjustment. Dorsey Press.
Komariah, N. (2016). Pondok pesantren sebagai role model pendidikan berbasis full day school. Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 221-240.
Kumalasari, F., & Ahyani, L. N. (2012). Hubungan antara dukungan sosial dengan penyesuaian diri remaja di panti asuhan. Jurnal Psikologi: PITUTUR, 1(1), 19-28.
Lidya, S. F., & Darmayanti, N. (2015). Self-efficacy akademik dan penyesuaian diri siswa Kelas X SMA Patra Nusa. Jurnal Diversita, 1(1), 43-55.
Mahendrani, W., & Rahayu, E. (2014). Hubungan antara self-efficacy dengan penyesuaian diri pada siswa akselerasi. Psikodimensia: Kajian Ilmiah Psikologi, 13(2).
Mahmudi, M. H., & Suroso, S. (2014). Efikasi diri, dukungan sosial dan penyesuaian diri dalam belajar. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 3(02), 183-194.
Mantyawati, N. N., Septiningsih, D. S., Setyawati, R., & Wulandari, D. A. (2022). Efikasi diri dan penyesuaian diri pada peserta didik kelas VII. Psimphoni, 3(2), 132-137.
Mulyadi, S., Lisa, W., & Kusumastuti, A. N. (2016). Psikologi kepribadian. Penerbit Gunadarma.
Rahmayati, T. E., & Lubis, Z. (2013). Hubungan efikasi diri akademik dan dukungan sosial dengan penyesuaian diri. Analitika: Jurnal Magister Psikologi Uma, 5(2), 43-49.
Ratu, B. (2018). Problematika penyesuaian diri siswa di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Paedagogia Vol, 7(1), 187-196.
Copyright (c) 2024 Ahmad Ivandi Soleh, Dimas Agil Permadi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.