Efikasi diri dan penyesuaian diri siswa baru Sekolah Menengah Atas

  • Ahmad Ivandi Soleh Universitas Ibrahimy Situbondo
  • Dimas Agil Permadi Universitas Ibrahimy Situbondo
Keywords: Self-Adjustment, Self-Efficacy, Student

Abstract

Adaptation of new students is a process experienced by students in facing rapid and constant environmental changes, and the students need an adaptation process to undergo it. Self-efficacy is an individual's belief in his or her ability to achieve results in certain situations and conditions. This research aims to determine the relationship between self-efficacy and adjustment in new students. The research sample consisted of 150 students. The research results show that there is a significant relationship between self-efficacy and adjustment in new high school students. The higher the self-efficacy, the better the adjustment ability of new high school-level students.

References

Afifah, M. Z., & Purwantini, L. (2017). Efikasi diri dan kematangan karir pada siswa SMA dan SMK. SOUL: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Psikologi, 9(2), 71-82.

Ali, M & Asrori, M. (2014). Psikologi remaja : Perkembangan peserta didik. Bumi Aksara.

Alwisol. (2010). Psikologi kepribadian. UMMPress.

Diananda, A. (2019). Psikologi remaja dan permasalahannya. ISTIGHNA: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 1(1), 116-133.

Fajar, P., & Aviani, Y. I. (2022). Hubungan self-efficacy dengan penyesuaian diri: Sebuah studi literatur. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 2186-2194.

Haber, A., & Runyon, R. P. (1984). Psychology of adjustment. Dorsey Press.

Komariah, N. (2016). Pondok pesantren sebagai role model pendidikan berbasis full day school. Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 221-240.

Kumalasari, F., & Ahyani, L. N. (2012). Hubungan antara dukungan sosial dengan penyesuaian diri remaja di panti asuhan. Jurnal Psikologi: PITUTUR, 1(1), 19-28.

Lidya, S. F., & Darmayanti, N. (2015). Self-efficacy akademik dan penyesuaian diri siswa Kelas X SMA Patra Nusa. Jurnal Diversita, 1(1), 43-55.

Mahendrani, W., & Rahayu, E. (2014). Hubungan antara self-efficacy dengan penyesuaian diri pada siswa akselerasi. Psikodimensia: Kajian Ilmiah Psikologi, 13(2).

Mahmudi, M. H., & Suroso, S. (2014). Efikasi diri, dukungan sosial dan penyesuaian diri dalam belajar. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 3(02), 183-194.

Mantyawati, N. N., Septiningsih, D. S., Setyawati, R., & Wulandari, D. A. (2022). Efikasi diri dan penyesuaian diri pada peserta didik kelas VII. Psimphoni, 3(2), 132-137.

Mulyadi, S., Lisa, W., & Kusumastuti, A. N. (2016). Psikologi kepribadian. Penerbit Gunadarma.

Rahmayati, T. E., & Lubis, Z. (2013). Hubungan efikasi diri akademik dan dukungan sosial dengan penyesuaian diri. Analitika: Jurnal Magister Psikologi Uma, 5(2), 43-49.

Ratu, B. (2018). Problematika penyesuaian diri siswa di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Paedagogia Vol, 7(1), 187-196.

Published
2024-06-30
How to Cite
Soleh, A. I., & Permadi, D. A. (2024). Efikasi diri dan penyesuaian diri siswa baru Sekolah Menengah Atas. PSYCOMEDIA : Jurnal Psikologi, 3(2), 94-101. https://doi.org/10.35316/psycomedia.2024.v3i2.94-101
Abstract viewed = 90 times
PDF downloaded = 100 times