Efikasi diri dan motivasi belajar dengan stres akademik mahasiswa yang mengerjakan skripsi
Abstract
Stress is an individual condition that leads to negative things. Students who are working on their thesis can cause academic stress symptoms because they feel pressured by students because of the gap between the demands of the situation and their abilities. This study aims to determine the relationship between self-efficacy and learning motivation with student academic stress. Participant of this research is student of Faculty of Social Science and Humanities that working on a thesis. Participant of this research is 83 people that collected uses simple random simple random. The data collection using the General Self-Efficacy Scale (GSE), Academic Motivation Scale (AMS) and Perceived Stress Scale (PSS). The data analysis technique used is Sperman's Rho correlation, because there is an assumption test that is not met. The results of the analysis show that there is a negative correlation (r=-0,204) and a significant correlation between self-efficacy and academic stress (p = 0.032; p <0.05) while the results the correlation test between learning concentration and academic stress showed a negative correlation (r=-0.029) but not significant because (p=0.398, p>0.05).
References
Alimah, C., & Khorunnisa, R.N. (2021). Hubungan antara self efficacy dengan stres akademik pada mahasiswa yang sedang mengerjakan skripsi di masa pandemi COVID-19. Character: Jurnal Penelitian Psikolgi,08(02).
Alwisol. (2014). Psikologi kepribadian. UMM Press.
Astiko, G. A., & Budiani, M.S. (2013). Hubungan kecerdasan emosi dan self efficacy dengan tingkat stres mahasiswa yang sedang mengerjakan skripsi. Character: Jurnal Penelitian Psikologi 01(02).
Barseli, M., Ifdil., & Nikmarijal. (2017). Konsep stres akademik siswa. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 5(3).143-148. https://doi.org/10.29210/119800
Cahyani, A., Listiana, I.D., & Larasati, S.P.D. (2020). Motivasi belajar siswa SMA pada pembelajaran daring di masa pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan Islam, 3(1).
Cohen, S., Kamarck, T., & Mermelstein, R. (1983). A global measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior, 24(4), 385–396. https://doi.org/10.2307/2136404
Della, C.T. (2019). Pengaruh persepsi siswa terhadap full day school pada stress akademik siswa SMA Negeri 1 Karanganom Klaten. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan dan Konseling, 5(7), 488-502.
Fadillah, E.A.R. (2013).Stres dan motivasi belajar pada mahasiswa psikologi universitas mulawarman yang sedang menyusun skripsi. Psikoborneo:Jurnal Ilmiah Psikologi 1 (3)
Fitriani, Y., & Nurmala, B. (2021). Validasi skala self-efficacy akademik pada siswa SMA. Jurnal Mitra Pendidikan,5(12). https://doi.org/10.52160/e-jmp.v5i12.885
Gamayanti, W, Mahardianisa., & Syafei, I. (2018). Self disclosure dan tingkat stres pada mahasiswa yang sedang mengerjakan skripsi. PSYMPATHIC: Jurnal Imiah Psikologi,5(1). https://doi.org/10.15575/psy.v5i1.2282
Masni, H. (2015). Strategi meningkatkan motivasi belajar mahasiswa. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 05(01). http://dx.doi.org/10.33087/dikdaya.v5i1.64
Musradinur. (2016). Stres dan cara mengatasinya dalam perspektif psikologi. Edukasi: Media Kajian Bimbingan Konseling, 2(2).185-200. http://dx.doi.org/10.22373/je.v2i2.815.
Prawira, P.A. (2012). Psikologi pendidikan dalam perspektif baru. Ar-Ruzz Media
Rifauddin, M. (2017). Hubungan efikasi diri literasi informasi dengan motivasi akademik mahasiswa pascasarjana (Tesis). UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Sagita, D.D., Daharnis., & Syahniar. (2017). Hubungan self-efficacy, motivasi berprestasi, prokrastinasi akademik dan stres akademik mahasiswa. Jurnal Bikotetik,1(2). https://doi.org/10.26740/bikotetik.v1n2.p43-52
Saputra, Y. (2020). Pengaruh stres akademik dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar mahasiswa Jurusan Manajemen FEB UB di masa pandemi COVID-19. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Brawijaya, 9(2).
Saputri, K.A., & Sugiharto, DYP. (2020). Hubungan antara self efficacy dan sosial support dengan tingkat stres pada mahasiswa akhir penyusun skripsi di FIP UNNES tahun 2019. Konseling Edukasi: Journal Of Guidance And Counseling, 4(1).
Sarafino, E. P., & Smith, T. W. (2014). Health psychology: Biopsychosocial interactions. John Wiley & Sons.
Sardiman, A.M. (2007). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Rajagrafindo Persada.
Schwarzer, R., & Jerusalem, M. (1995). Generalized self-efficacy scale. In J. Weinman, S. Wright, & M. Johnston (Eds.), Measures in health psychology: A user’s portfolio. Causal and control beliefs (pp35-37).
Sovitriana, R., Shofiyah., & Kartikaningrum, R. A. (2021). Hardiness dan stres akademik selama pandemi COVID-19 pada siswa kelas XI di SMAN 40 Jakarta. Psikologi Kreatif Inovatif,1(1). 81-85.
Suyanti & Albadri. (2021). Self efficacy dan kecemasan mengerjakan skripsi pada mahasiswa. PSYCOMEDIA:Jurnal Psikologi, 1(1),10-20,
Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R., Briere, N. M., Senecal, C., & Vallieres, E. F. (1992). The Academic Motivation Scale: A Measure of Intrinsic, Extrinsic, and Amotivation in Education. Educational and Psychological Measurement, 52(4), 1003–1017. https://doi.org/10.1177/0013164492052004025
Yusuf, S. (2004). Mental hygiene pengembangan kesehatan mental dalam kajian psikolgi dan agama. Pustaka Bani Quraisy.
Copyright (c) 2022 Risda Ayu Tsabitah, Nur Hasan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.