Internal locus of control dan kemampuan manajemen waktu dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa skripsi
Abstract
The tendency of academic procrastination can have a negative impact on students, which results in assignments not being completed optimally and even being late in the deadline for submission. This study aims to determine the relationship between internal locus of control and time management skills with academic procrastination in students who are taking thesis at the Faculty of Psychology. This study uses quantitative research methods, the subject is 103 students of the Faculty of Psychology who take the script. Hypothesis testing using multiple regression analysis, the results of the first hypothesis test showed that the internal locus of control variable had no significant effect on the tendency of academic procrastination. The results of the second hypothesis test show that time management skills have a significant effect on the tendency of academic procrastination. The results of the third hypothesis test show that internal locus of control and time management skills are jointly significantly related to academic procrastination. Internal locus of control and time management skills together contributed 60.4% related to academic procrastination.
References
Asri, G., & Puspitadewi, N. (2017). Hubungan antara internal locus of control dengan
kecenderungan prokrastinasi akademik pada penyelesaian tugas perkuliahan mahasiswa fip unesa . Jurnal Psikologi Pendidikan, Vol 4 No 1.
Darmono, A., & Hasan, A. (2002). Menyelesaikan skripsi dalam satu semester. Grasindo.
Djalali, M., & Sandra, K. (2013). Manajemen waktu, efikasi-diri dan prokrastinasi. Jurnal
Psikologi Indonesia.
Djamarah, S. (2002). Psikologi belajar. PT. Rineka Cipta.
Ellis, A., & Knaus, W. (1977). Overcoming procrastination. Institute for Rational Living.
Fauziah, H. (2015). Faktor-faktor yang mempengaruhi prokrastinasi akademik pada
mahasiswa Fakultas Psikologi UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Jurnal Ilmiah Psikologi, 123-132.
Ferrari, J., Johnson, J., & McCown, W. (1995). Procrastination and task avoidance. Plenum Press.
Ghozali, I. (2013). Aplikasi analisis multiariat dengan program IBM SPSS. Semarang:
Universitas Diponegoro.
Ghufron, & Risnawati. (2010). Teori-teori psikologi. Ar-Ruzz Media.
Hayyinah. (2004). Religiusitas dan prokrastinasi akademik mahasiswa. Jurnal
Psikologika.
Jannah, M., & Muis, T. (2014). Prokrastinasi akademik (perilaku penundaan akademik)
mahasiswa Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Surabaya. Jurnal BK UNESA, Vol 4, No 3, hal 1-8.
Macan, T., Shanani, C., Dibboye, R., & Phillips, A. (t.thn.). College students time
management : Correlations with academic performance & stress. Journal of
Educational Psychology, 82(4) 760-768.
Milgram, N. (1988). The procrastination of everyday life. Journal Of Research In
Personality, 197-212.
Purnomo, S., & Izzati, U. (2013). Hubungan antara internal locus of control dengan
prokrastinasi akademik pada mahasiswa angkatan 2008 yang menghadapi skripsi di Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Penelitian Psikologi, Vol 1 (2) hal 1-10.
Rifameutia, T., Zulkaida , A., Kurniati, N., Retnangingsih, & Muluk Hamdi. (2007).
Pengaruh locus of control dan efikasi diri terhadap kematangan karir siswa Sekolah Menengah Atas (SMA). Proceeding PESAT (Psikologi, Ekonomi, Sastra, Arsitek & Sipil) vol 2.
Rumiani. (2006). Prokrastinasi akademik ditinjau dari motivasi berprestasi dan stress
mahasiswa. Jurnal Psikologi Universitas Diponegoro, 37-48.
Salim, & Syahrum. (2012). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Bandung: Cipta Pustaka
Media.
Schultz, D., & Schultz, S. (2015). Teori kepribadian. Jakarta: EGC.
Solomon, L., & Rothblum, E. (1984). Academic procrastination : Frequency and
cognitive-behavior correlates. Journal of Counseling Psychology, Vol. 31 No.4 (503-509).
Sugiyono, P. (2013). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Suryo, J. (2017). Hubungan antara manajemen waktu dan prokrastinasi akademik
siswa sma yang aktif dalam media sosial di Yogyakarta. Skripsi. Sanata Dharma University.
Tjundjing, S., & Kartadinata, I. (2008). I love you tomorrow : Prokrastinasi akademik
dan manajemen waktu. Indonesian Psychological Journal, Vol. 23 31-41.
Triana, A. K. (2013). Hubungan antara orientasi masa depan dengan prokrastinasi
dalam menyusun skripsi pada mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik (FISIPOL) Universitas Mulawarman Samarinda. http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v1i3.3328
Copyright (c) 2022 Lea Marsita Sari, Niken Titi Pratitis, Asti Haryanti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.