Internal locus of control dan kemampuan manajemen waktu dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa skripsi

  • Lea Marsita Sari Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya
  • Niken Titi Pratitis Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya
  • Asti Haryanti Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya
Keywords: Academic Procrastination, Internal Locus of Control, Time Management Skills

Abstract

The tendency of academic procrastination can have a negative impact on students, which results in assignments not being completed optimally and even being late in the deadline for submission. This study aims to determine the relationship between internal locus of control and time management skills with academic procrastination in students who are taking thesis at the Faculty of Psychology. This study uses quantitative research methods, the subject is 103 students of the Faculty of Psychology who take the script. Hypothesis testing using multiple regression analysis, the results of the first hypothesis test showed that the internal locus of control variable had no significant effect on the tendency of academic procrastination. The results of the second hypothesis test show that time management skills have a significant effect on the tendency of academic procrastination. The results of the third hypothesis test show that internal locus of control and time management skills are jointly significantly related to academic procrastination. Internal locus of control and time management skills together contributed 60.4% related to academic procrastination.

References

Asri, G., & Puspitadewi, N. (2017). Hubungan antara internal locus of control dengan

kecenderungan prokrastinasi akademik pada penyelesaian tugas perkuliahan mahasiswa fip unesa . Jurnal Psikologi Pendidikan, Vol 4 No 1.

Darmono, A., & Hasan, A. (2002). Menyelesaikan skripsi dalam satu semester. Grasindo.

Djalali, M., & Sandra, K. (2013). Manajemen waktu, efikasi-diri dan prokrastinasi. Jurnal

Psikologi Indonesia.

Djamarah, S. (2002). Psikologi belajar. PT. Rineka Cipta.

Ellis, A., & Knaus, W. (1977). Overcoming procrastination. Institute for Rational Living.

Fauziah, H. (2015). Faktor-faktor yang mempengaruhi prokrastinasi akademik pada

mahasiswa Fakultas Psikologi UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Jurnal Ilmiah Psikologi, 123-132.

Ferrari, J., Johnson, J., & McCown, W. (1995). Procrastination and task avoidance. Plenum Press.

Ghozali, I. (2013). Aplikasi analisis multiariat dengan program IBM SPSS. Semarang:

Universitas Diponegoro.

Ghufron, & Risnawati. (2010). Teori-teori psikologi. Ar-Ruzz Media.

Hayyinah. (2004). Religiusitas dan prokrastinasi akademik mahasiswa. Jurnal

Psikologika.

Jannah, M., & Muis, T. (2014). Prokrastinasi akademik (perilaku penundaan akademik)

mahasiswa Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Surabaya. Jurnal BK UNESA, Vol 4, No 3, hal 1-8.

Macan, T., Shanani, C., Dibboye, R., & Phillips, A. (t.thn.). College students time

management : Correlations with academic performance & stress. Journal of

Educational Psychology, 82(4) 760-768.

Milgram, N. (1988). The procrastination of everyday life. Journal Of Research In

Personality, 197-212.

Purnomo, S., & Izzati, U. (2013). Hubungan antara internal locus of control dengan

prokrastinasi akademik pada mahasiswa angkatan 2008 yang menghadapi skripsi di Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Penelitian Psikologi, Vol 1 (2) hal 1-10.

Rifameutia, T., Zulkaida , A., Kurniati, N., Retnangingsih, & Muluk Hamdi. (2007).

Pengaruh locus of control dan efikasi diri terhadap kematangan karir siswa Sekolah Menengah Atas (SMA). Proceeding PESAT (Psikologi, Ekonomi, Sastra, Arsitek & Sipil) vol 2.

Rumiani. (2006). Prokrastinasi akademik ditinjau dari motivasi berprestasi dan stress

mahasiswa. Jurnal Psikologi Universitas Diponegoro, 37-48.

Salim, & Syahrum. (2012). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Bandung: Cipta Pustaka

Media.

Schultz, D., & Schultz, S. (2015). Teori kepribadian. Jakarta: EGC.

Solomon, L., & Rothblum, E. (1984). Academic procrastination : Frequency and

cognitive-behavior correlates. Journal of Counseling Psychology, Vol. 31 No.4 (503-509).

Sugiyono, P. (2013). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Suryo, J. (2017). Hubungan antara manajemen waktu dan prokrastinasi akademik

siswa sma yang aktif dalam media sosial di Yogyakarta. Skripsi. Sanata Dharma University.

Tjundjing, S., & Kartadinata, I. (2008). I love you tomorrow : Prokrastinasi akademik

dan manajemen waktu. Indonesian Psychological Journal, Vol. 23 31-41.

Triana, A. K. (2013). Hubungan antara orientasi masa depan dengan prokrastinasi

dalam menyusun skripsi pada mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik (FISIPOL) Universitas Mulawarman Samarinda. http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v1i3.3328

Published
2022-06-30
How to Cite
Sari, L. M., Pratitis, N. T., & Haryanti, A. (2022). Internal locus of control dan kemampuan manajemen waktu dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa skripsi . PSYCOMEDIA : Jurnal Psikologi, 1(2), 21-30. https://doi.org/10.35316/psycomedia.2022.v1i2.21-30
Abstract viewed = 954 times
PDF downloaded = 952 times