BAHASA, PENDIDIKAN, DAN AGAMA DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB

Authors

  • Titi Fitri UIN MAULANA MALIK IBRAHIM MALANG
  • Bilqis Arifah UIN MAULANA MALIK IBRAHIM MALANG
  • Shofil Fikri UIN MAULANA MALIK IBRAHIM MALANG
  • Hakmi Hidayat UIN MAULANA MALIK IBRAHIM MALANG

DOI:

https://doi.org/10.35316/lahjah.v6i1.38-54

Keywords:

Arabic, Education, Religion

Abstract

Human life is closely related to language and its phenomena. Language plays an important role in conveying information, ideas and thoughts. One of the oldest languages in the world is Arabic which is a means of communication between nations both oral and written. This research aims to reveal the position of Arabic in Islamic education and open opportunities to develop more relevant learning methods. Not only focusing on linguistic understanding, this research also uses Arabic as the main bridge in spiritual and intellectual development. This research uses a qualitative method with a literature study approach, collecting data from various library sources such as books, journals, theses, and others. The results showed that Arabic language learning is integrated in the development of education and technology, especially within the scope of Muslim academics. Arabic not only plays a role in education, but also as a symbol of Islam and a language that unites Muslims. The reasons for the importance of Arabic for religion and education are. First, it is the main source of Islamic teachings. Second, the books written by religious leaders in the fields of tafsir, hadith, fiqh, aqidah, and tasawwuf are also written in Arabic. Third, the study of Islamic science refers to sources in Arabic. Therefore, learning Arabic needs serious attention.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, M. A. Bahasa Dan Agama: Wacana Keislaman Di Indonesia. Jakarta: Pustaka Setia., 2012.

Akhsan, Akhsan, and Ahmadi Muhammadiyah. “Model Belajar Dan Pembelajaran Bahasa Arab Generasi Milenial.” Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab 1, no. 2 (2020): 105–19. https://doi.org/10.35316/lahjah.v1i2.817.

Alwasilah, A. C. Pendidikan Bahasa Dan Kebudayaan. Bandung: Pustaka Utama Grafiti, 1996.

Andriani, Asna. “Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Pendidikan Islam.” Ta’allum 03, no. 46 (2015):

Arifin, Syamsul, Mauidlotun Nisa’, and Banun Binaningrum. “Integrasi Pembelajaran Bahasa Arab Dan Islam : Aplikasi Content Language Integrated Learning (CLIL).” Jurnal Tarbawi Stai Al Fithrah 10, no. 01 (2021):

Atisah, Ayu. “Integrasi Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Ma Berbaur Kabupaten Wonosobo,” 2020.

Bulkisah. “Pembelajaran Bahasa Arab Pada Perguruan Tinggi Agama Islam Di Indonesia.” Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA Februari XII, no. 2 (2012):

Djamaluddin, Ahdar. “Filsafat Education (Educational Phylosophy).” Istiqra’ 1, no. 2 (2014):

Djojosuroto, Kinayati. Filsafat Bahasa. Yogyakarta: Pustaka Book Publisher. Yogyakarta: Pustaka Book Publisher, 2007.

Furoidah, Asni. “Media Pembelajaran Dan Peran Pentingnya Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab.” Al-Fusha: Arabic Language Education Journal 2, no. 2 (2020).

Karianto, Slamet. “Pluralisme Agama Menurut Perspektif Dosen-Dosen Fakultas Ushuluddin Dan Humaniora Dan Stt Gereja Kalimantan Evangelis (Gke) Banjarmasin.” Jurnal Studia Insania 3, no. 2 (2015).

Mahmudah, Uswatun, and Suharsono Suharsono. “Peran Konsep Metode Edutaiment Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab 4, no. 2 (2023): 118–29. https://doi.org/10.35316/lahjah.

Masnun. “Teori Linguistik Dan Psikologi Dalam Pengajaran Bahasa Arab Di Lembaga Pendidikan Islam.” Jurnal Pendidikan Islam 08, no. 01 (2018): 172–204.

Muhammad, Arsyad, Ali Ridho, Ahmad Dika Purnama, and Hafidz Shiddiq Hamonangan. “Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab Sebagai Sarana Memahami Agama Islam Pada Ruang Lingkup Pendidikan Tinggi Islam,” 2023,

Mulyasa, E. Menjadi Guru Profesional: Menciptakan Pembelajaran Kreatif Dan Menyenangkan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2015.

Muradi, Ahmad, Fak Tarbiyah, Iain Antasari, Jl A Yani Km, and A Pendahuluan. “Tujuan Pembelajaran Bahasa Asing (Arab) Di Indonesia.” Al-Maqoyis 1, no. 1 (2013):

Mustofa, Achmad, and Moh. Abdul Kholiq Hasan. “Peran Bahasa Arab Dalam Pendidikan Islam Di Ma’had Aly Ar- Rasyid Wonogiri : Tinjauan Terhadap Pembelajaran Bahasa Arab Sebagai Media Akses Ilmu Agama.” Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4, no. 02 (2023). https://doi.org/10.30997/tjpba.v4i2.8642.

Muzakki, Akhmad. Kontribusi Semiotika Dalam Memahami Bahasa Agama. Malang: UIN-Malang Press, 2007.

Nandang Sarip Hidayat. “Problematika PEembelajaran Bahasa Arab.” Jurnal Pemikiran Islam 37, no. 1 (2012):

Nasrullah, H Yufi Mohammad. “Nilai-Nilai Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Pendidikan Islam.” Jurnal Pendidikan Universitas Garut Fakultas 09, no. 01 (2015):

Nasution, Novita Sari, and Lahmuddin Lubis. “Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Pendidikan Islam.” Jurnal Simki Pedagogia, 6, no. 1 (2023):

Nisa’, Risvia Vahrotun. “Peranan Madrasah Dalam Meningkatkan Kemampuan Bahasa Arab Sebagai Bahasa Internasional.” Jurnal An Nabighoh 19, no. 02 (2017):

Rahmadi. Pengantar Metodologi Penelitian. Banjarmasin: Antasari Press, 2011.

Rusydi, Muhammad. “Pendidikan Karakter Pada Psikolinguistik Bahasa Arab.” Jurnal Al-Ulum 13, no. 1 (2013):

Santoso, Iman. “Pendidikan Karakter Dan Pembelajaran Bahasa Asing Berwawasan Interkultural.” Jurnal Pendidikan Karakter 3, no. 1 (2012): 96–106. https://doi.org/10.21831/jpk.v0i1.1455.

Sari, Rita Kumala. “Penelitian Kepustakaan Dalam Penelitian Pengambangan Pendidikan Bahasa Indonesia.” Jurnal Borneo Humaniora 4, no. 2 (2021).

Setyawan, Cahya Edi. “Paradigma Studi Bahasa Arab Di Perguruan Tinggi Agama Islam (PTAI).” Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam 1 (2018):

———. “Peran Bahasa Arab Dalam Pendidikan Islam Sebagai Urgensi Menghadapi 4.0.” Jurnal Lahjah Arabiyah 1, no. 1 (2019):

———. “Peran Bahasa Arab Dalam Pendidikan Islam Sebagai Urgensitas Menghadapi Revolusi Industri 4.0.” Lahjah Arabiyah 1, no. 1 (2020).

Tjalau, Cutri A, and Saida Gani. “Physiological Aspects Dalam Bahasa Arab ; Kajian Psikolinguistik.” ‘A Jamiy: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab 11, no. 2 (2022): 504–15. https://doi.org/10.31314/ajamiy.11.2.504-515.2022.

Wahyuni, Imelda. “Bahasa Arab Dalam Konteks Simbol Agama (Analisis Terhadap Tujuan Pembelajaran Pada Perguruan Tinggi Islam).” Zawiyah: Jurnal Pemikiran Islam 3, no. 2 (2017):

Wekke, Ismail Suardi. Model Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: Deepublish, 2014.

Wiratno, Tri, and Riyadi Santosa. “Bahasa, Fungsi Bahasa, Dan Konteks Sosial.” Modul Pengantar Linguistik Umum, 2014,

Zainuddin, M. Bahasa Dan Agama Dalam Bingkai Pluralisme. Jakarta: Pustaka Setia, 2014.

Zed, Mestika. Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia, 2014.

Zulfa, Desi Rahmania, Itmamu Dania, and Maksudin. “Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Pendekatan Psikolinguistik Implikasi Dan Implementasinya.” Ihtimam: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 6 (2023):

Downloads

Published

2025-02-04

How to Cite

Fitri, T., Arifah, B., Fikri, S., & Hidayat, H. . (2025). BAHASA, PENDIDIKAN, DAN AGAMA DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 6(1), 38–54. https://doi.org/10.35316/lahjah.v6i1.38-54