INNOVATION IN THE ASSESSMENT OF MAHARAH KITABAH BASED ON AKM ARABIC BOOKS KEMENAG

  • Nada Nabilah Syafiqoh UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta https://orcid.org/0000-0002-9326-5686
  • R. Umi Baroroh UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Tasha Ayu Az-Zahra UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Moh Paris Fauzi Sawedi UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
Keywords: Innovation, Kitabah, AKM

Abstract

The goal of this study is to be creative in assessing Maharah Kitabah using AKM. This research employs descriptive qualitative methods. The data source used is secondary data, with data collection techniques such as documentation and qualitative data descriptions. The goal is to generate innovation in the Maharah Kitabah assessment based on AKM. The conclusion in the article is to discuss the assessment of learning Arabic, especially Maharah Kitabah. Assessment is carried out to determine the ability of students regarding Maharah Kitabah. Where the assessment on Maharah Kitabah is innovated using an assessment rubric adhering to a minimum competency assessment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggun Winata, dkk. “Analisis Kemampuan Numerasi Dalam Pengembangan Soal Asesmen Kemampuan Minimal Pada Siswa Kelas XI SMA Untuk Menyelesaikan Permasalahan Science.” Jurnal Educatio 2 (2021): 7.

Anwar Efendi. Bahasa Dan Sastra Dalam Berbagai Prespektif. Yogyakarta: Tiara Wacana, 2018.

Arends, Richard I. Learning to Teach: Belajar Untuk Mengajar (Ed. 7 Jilid 1). Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2008.

Hamid Soleh. Standar Mutu Penilaian Dalam Kelas. Yogyakarta: DNA Press, 2011.

Ibda. “Penguatan Literasi Baru Pada Guru Madrasah Ibtidaiyah Dalam Menjawab Tantangan.” Journal of Research and Thought of Islamic Education, 1, no. 1 (2019): 19.

Kristianti. “Literasi Sekolah Pada Pembelajaran Tematik Integratif.” Sinektik 3, no. 2 (2020): 197.

Linur, R., & Mubarak, M. R. “Facebook Sebagai Alternatif Media Pengembangan Maharah Kitabah.” . . Jurnal Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Bahasa Arab 2(1) (2020): 8–18.

M. Sunardi Djiwandono. Tes Bahasa Dalam Pengajaran. Bandung: Penerbit ITB, 2020.

Mahmud, Rifah. “Evaluasi Penilaian 2: Unjuk Kerja.” Artikel Pendidikan 1 (2013): 3.

Marhaeni. Asesmen Kompetensi Minimum (AKM). Bandung: Ganesha, 2020.

Muhammadiyah, Ahmadi, and Akhsan. “Model Belajar Dan Pembelajaran Bahasa Arab Generasi Milenial.” Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab 1, no. 2 (2020): 105–19.

Muhtarom, Yusuf, Suharsono Suharsono, and Fahmi Syaefudin. “Analisis Materi Buku Ajar Bahasa Arab Sekolah Menengah Pertama Terpadu Rabbi Radiyyah Rejang Lebong.” Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab 3, no. 1 (2022): 55–61. https://doi.org/10.35316/lahjah.v3i1.55-61.

Nehru Nio Awandha. “Sesmen Komptenesi Sebagai Bentuk Perubahan Ujian Nasional Pendidikan Indonesia: Analisis Dampak Dan Problem Solving Menurut Kebijakan Merdeka Belajar.” Journal of Chemical Information and Modeling 2 (2019): 21.

Ngalim Purwanto. Prinsip-Prinsip Dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT. Rosdakarya, 2014.

Nulaila, N, and N Nurdiniawati. “MENINGKATKAN KEMAMPUAN MAHARAH KALAM DAN KITABAH PADA MAHASISWA PRODI PBA FAKULTAS TARBIYAH IAI MUHAMMADIYAH BIMA.” Taroa: Jurnal Pengabdian …, 2022. http://ejournal.iaimbima.ac.id/index.php/taroa/article/view/739.

Pudji Muljono. Pengukuran Dalam Bidang Pendidikan. Jakarta: PT. Grasindo, 2018.

Rahmawati, Rosa, Seni Apriliya, and Prana Ahmad Mulyadi. “Pengembangan Penilaian Menulis Puisi Di Sekolah Dasar.” PEDADIKTA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar 8, no. 2 (2021): 495–507. https://jurnal.uns.ac.id/jpm/article/view/26028.

Ramadhan. “Literasi Baca Tulis Dan Inovasi Kurikulum Bahasa.” Keilmuan Bahasa 1 (2019): 108.

Ramadhani, A. PENGGUNAAN MEDIA APLIKASI INSTAGRAM DALAM MEDIA PEMBELAJARAN KETERAMPILAN MENULIS KARANGAN DESKRIPTIF BAHASA PERANCIS. repository.upi.edu, 2018. http://repository.upi.edu/id/eprint/34299.

Suhardan, D. Supervisi Profesional. Bandung: Alfabeta, 2010.

Sukiman. Pengembangan Sistem Evaluasi. Yogyakarta: Insan Mandiri, 2012.

Suwarna Pringgawidagda. Strategi Penguasaan Berbahasa. Yogyakarta: Adicita Karya Nusa, 2021.

Wisnu. “Pengembangan Instrumen Tes Literasi Sains Berbasis Kearifan Lokal Di Trenggalek.” ORBITA. Jurnal Hasil Kajian, Inovasi, Dan Aplikasi Pendidikan Fisika 1 (2021): 33–34.

Zalsalina, Rimtha, Galuh Palupi, and Dewi Riyaningsih. “Penilaian Keterampilan Abad Ke-21.” Prosiding Seminar Nasional V 2019, 2020, 340–46.

Published
2023-02-23
How to Cite
Syafiqoh, N. N., Baroroh, R. U., Az-Zahra, T. A., & Sawedi, M. P. F. (2023). INNOVATION IN THE ASSESSMENT OF MAHARAH KITABAH BASED ON AKM ARABIC BOOKS KEMENAG . Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 4(1), 20-33. https://doi.org/10.35316/lahjah.v4i1.20-33
Abstract viewed = 420 times
FULL TEXT PDF downloaded = 346 times