PENGGUNAAN STRATEGI MIND MAPPING DALAM PEMBELAJARAN KOSAKATA BAHASA ARAB

  • Shofwatul Fu'adah Fakultas Tarbiyah Universitas Ibrahimy
Keywords: Strategy, Mind Mapping, Arabic Vocabularies

Abstract

For muslims, Arabic language is more important than the other languages. One of the ways to understand Arabic is learn about it. Learning strategies have an important role in learning Arabic, including learning vocabulary. But, in reality Many students feel difficult to learn Arabic, especially in mastering mufradat and other materials. One of the reasons is the wrong process when studying mufradat. This paper describes the implementation of mind mapping strategy in learning Arabic vocabulary at Junior High School (SMP) Alam Banyuwangi. This study used a descriptive qualitative approach with three data collection techniques, namely observation, interviews, and documentation. The results showed that mind mapping strategy can help the teachers to solve the problem of learning Arabic, especially to improve students' mastery of Arabic vocabulary. Because mind maps use visual and sensory reminders in a pattern of related ideas. This map evokes original ideas and triggers memories easily.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainin, Moh. Pengembangan Kurikulum dalam Pembelajaran Bahasa Arab, (Malang: Lisan Arabi, 2019)

Anwinda, Dinda. Penerapan Metode Mind Mapping Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Bahasa Arab Siswa kelas XII SMK Tritech Bhayangkara Medan, (Medan, UIN Sumatera Utara, 2020).

Aqib, Zainal. Model-model, Media dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). (Bandung: Penerbit Yrama Widya, 2013)

Buzan, Tony. Buku Pintar Mind Map. Terjemahan Susi Purwoko. (Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama, 2013).

DePorter, Bobby & Mike Hernacki. Quantum Learning:Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Terjemahan Alwiyah Abdurrahman (Bandung: Kaifa, 2011).

Dzulkifli. Metodologi Pengajaran Bahasa Arab; Konvensional dan Kontemporer. (Riau: Zanafa Publishing, 2011).

Effendy, Ahmad Fuad. Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. (Malang: Misykat, 2009).

Falah, Ahmad. Pembelajaran Bahasa Arab berbasis Mind Map Untuk Meningkatkan Pemahaman Bahasa Arab Pada Tingkat Madrasah, Jurnal Arabia, Vol.6 No.1 Januari-Juni 2014, hal.65-81.

Fu’adah, Shofwatul. “Tathbîq Tiknûlûjiyâ (Istirâtîjiyah al-Kharîthah al-Dzihniyah) li Hilli Musykilah Ta'lîm Mufradât al-Lughah al-'Arabiyah Lada Thullâb al-Fashl al-Sâbi' fî al-Madrasah al-Tsânawiyah "Nurul Jadid Banyuputih -Situbondo"”, Jurnal Alibbaa’, Vol.1, No.2 (Juli 2020), hal. 201-218, https://doi.org/10.19105/alb.v1i2.3572

Hamid, Abdul. Mengukur Kemampuan Bahasa Arab Untuk Study Islam. (Malang: UIN Maliki, 2010).

Hermawan, Acep. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. (Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2011).

Moleong, Lexy J. Metodologi Penelitian Kualitatif. (Bandung:PT Remaja Rosdakarya, 2011).

Mujib, Fathul dan Naila Rahmawati. Permainan Edukatif Pendukung Pembelajaran Bahasa Arab(2). (Jogjakarta : DIVA Press, 2012).

Nuha, Ulin. Metodologi Super Efektif Pembelajaran Bahasa Arab. (Jogjakarta: Diva Press, 2012).

Rois, Ikhwan Nur dan Fahma Reta Putri. Penerapan Strategi Mind Mapping dalam Pembelajaran Bahasa Arab Bagi Mutaqaddim, Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab VI (KONASBARA), Oktober 2020, hal 75-86.

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. (Bandung: Penerbit Alfabeta, 2011).

Taufik. Pembelajaran Bahasa Arab MI (Metode Aplikatif & Inovatif Berbasis ICT. (Surabaya: Penerbit PMN, 2012).

Yusuf, Tayar dan Saiful Anwar. Metodologi Agama dan Bahasa Arab. (Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 1995)

Published
2021-01-28
How to Cite
Fu’adah, S. (2021). PENGGUNAAN STRATEGI MIND MAPPING DALAM PEMBELAJARAN KOSAKATA BAHASA ARAB. Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), 30-39. https://doi.org/10.35316/lahjah.v2i1.30-39
Abstract viewed = 2436 times
FULL TEXT PDF downloaded = 1884 times