MENGEMBANGKAN MEDIA PEMBELAJARAN ANAK USIA DINI DI PAUD AINUN MAHYA DESA LOBU HUALA KECAMATAN KUALUH SELATAN KABUPATEN LABUHAN BATU UTARA

  • Eka Susanti Pendidikan Bahasa Inggris, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Aida Suciyanti Nasution Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Aini Syaroh Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Muhammad Fahrozi Arif Ilmu Komputer, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Rudi Irwansyah Sistem Informasi, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
Keywords: Development, Learning Media, Childhood

Abstract

Learning media has already been implemented in schools, and it is necessary to develop learning media in Ainun Mahya PAUD schools. This study aims to determine the development of media in children's education. This study uses a quantitative approach through the use of surveys and quantitative techniques to analyze correlations. In this study, both PAUD students and teachers were used as samples, so that researchers could collect information from primary sources. The research group consisted of PAUD students and teachers. Information-gathering techniques included interviews, observation, and documentation. The subjects from which data could be collected were the focus of this investigation. The fieldwork was carried out in Lobu Huala Village, Kualuh Selatan, Labuhan Batu Utara, Kecamatan. The findings of this study prove emphatically: (1) Limited educational resources at Ainun Mahya PAUD Implementation of Learning Media at Ainun Mahya PAUD Development of Learning Media at Ainun Mahya PAUD, 3. Thus, teachers at PAUD schools in LobuHuala Village, Kualuh Selatan, North Labuhan Batu, need to pay attention to and implement PAUD growth and development through the media.

 

Author Biographies

Eka Susanti, Pendidikan Bahasa Inggris, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

 

 

Aida Suciyanti Nasution, Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

 

 

Aini Syaroh, Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

 

 

Muhammad Fahrozi Arif, Ilmu Komputer, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

 

 

Rudi Irwansyah, Sistem Informasi, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

 

 

References

Aprinawati, I. (2017). Penggunaan Media Gambar Seri Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 72-80. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.33

Asnawir, Usman Basyiruddin. (2022). Media Pembelajaran. Jakarta Selatan: Ciputat Pers.

Astriani, M. M., & Alfahnum, M. A. (2020). Peningkatan Kompetensi Guru Paud dalam Mengembangkan Media Pembelajaran Inovatif. Jurnal PkM (Pengabdian kepada Masyarakat), 3(4), 366-371. http://dx.doi.org/10.30998/jurnalpkm.v3i4.8151

Azhar Arsyad. (2015). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Fauziddin, M. (2015). Peningkatan Kemampuan Klasifikasi Melalui Media Benda Konkret pada Anak Kelompok A1 di TK Cahaya Kembar Bangkinang Kampar. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 94-107. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i2.65

Febiharsa, D., & Djuniadi, D. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif 3 Dimensi untuk Pembelajaran Materi Pengenalan Lingkungan Pada Anak Usia Dini di Indonesia. Journal Of Studies In Early Childhood Education (J-SECE), 1(1), 75-84. https://doi.org/10.31331/sece.v1i1.590

Guslinda, and Rita Kurnia. (2018). Media Pembelajaran Anak Usia Dini.

Hamalik, Oemar. (2016). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Harjanto. (2010). Perencanaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Jerrold Kemp & Deane Kraybill Dayton. (1985). Planning and Producing Instructional Media. New York: Harper & Row.

Khadijah. (2015). Media Pembelajaran PAUD. Medan: Perdana Publishing.

Khotimah, S., Sunaryati, T., & Suhartini, S. (2020). Penerapan Media Gambar Sebagai Upaya dalam Peningkatan Konsentrasi Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 676-685. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.683

Maghfiroh, S., & Suryana , D. . (2021). Media Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini di Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1560–1566. Retrieved from https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/1086

Malapata, E., & Wijayanigsih, L. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Usia 4-5 Tahun melalui Media Lumbung Hitung. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 283-293. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.183

Nasution, N., Darmayunata, Y., & Wahyuni, S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Anak Usia Dini berbasis Augmented Reality. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 6462-6468. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3408

Nurbiana, D. (2021). Metode Pengembangan Bahasa. Universitas Terbuka.

Nurhafizah, N. (2018). Pelatihan pembuatan media pembelajaran anak usia dini menggunakan bahan sisa. Early Childhood: Jurnal Pendidikan, 2(2b), 44-53. https://doi.org/10.35568/earlychildhood.v2i2b.288

Prahesti, S., & Fauziah, S. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Interaktif Kearifan Lokal Kabupaten Semarang. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 505-512. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.879

Rahmatia, R., Pajarianto, H., Kadir, A., Ulpi, W., & Yusuf, M. (2021). Pengembangan Model Bermain Konstruktif dengan Media Balok untuk Meningkatkan Visual-Spasial Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 45-55. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.1185

Roostin, E. (2021). Analisis Kemampuan Konsep Bilangan Anak Usia 3-4 Tahun dengan Media Montessori Number Rods. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 801-808. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1093

Santika, D. A., Mulyana, E. H., & Nur, L. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Model STEM pada Konsep Terapung Melayang Tenggelam untuk Memfasilitasi Keterampilan Saintifik Anak Usia Dini. Jurnal Paud Agapedia, 4(1), 171-184. https://doi.org/10.17509/jpa.v4i1.27207

Sari, A., & Linda, L. (2020). Sikap dan Respon Anak PAUD dalam Mengenal Metamorfosis Serangga melalui Media Animasi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1083-1100. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.776

Sumardi, S., Rahman, T., & Gustini, I. S. (2017). Peningkatan Kemampuan Anak Usia Dini Mengenal Lambang Bilangan Melalui Media Playdough. Jurnal PAUD Agapedia, 1(2), 190-202. https://doi.org/10.17509/jpa.v1i2.9359

Ulfa, N. M. (2020). Analisis media pembelajaran flash card untuk anak usia dini. GENIUS: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 1(1), 34-42.

Zati, Amalia Vidya Dwi. (2018). Upaya Untuk Meningkatkan Minat Literasi Anak Usia Dini. Bunga Rampai Usia Emas 4(1):18–21. https://doi.org/10.24114/jbrue.v4i1.11539

Published
2023-04-15
How to Cite
Susanti, E., Nasution, A. S., Syaroh, A., Arif, M. F., & Irwansyah, R. (2023). MENGEMBANGKAN MEDIA PEMBELAJARAN ANAK USIA DINI DI PAUD AINUN MAHYA DESA LOBU HUALA KECAMATAN KUALUH SELATAN KABUPATEN LABUHAN BATU UTARA. Atthufulah : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 88-95. https://doi.org/10.35316/atthufulah.v3i2.2915
Abstract viewed = 139 times
FULL TEXT PDF downloaded = 152 times