MENGEMBANGKAN MEDIA PEMBELAJARAN ANAK USIA DINI DI PAUD AINUN MAHYA DESA LOBU HUALA KECAMATAN KUALUH SELATAN KABUPATEN LABUHAN BATU UTARA
Abstract
Learning media has already been implemented in schools, and it is necessary to develop learning media in Ainun Mahya PAUD schools. This study aims to determine the development of media in children's education. This study uses a quantitative approach through the use of surveys and quantitative techniques to analyze correlations. In this study, both PAUD students and teachers were used as samples, so that researchers could collect information from primary sources. The research group consisted of PAUD students and teachers. Information-gathering techniques included interviews, observation, and documentation. The subjects from which data could be collected were the focus of this investigation. The fieldwork was carried out in Lobu Huala Village, Kualuh Selatan, Labuhan Batu Utara, Kecamatan. The findings of this study prove emphatically: (1) Limited educational resources at Ainun Mahya PAUD Implementation of Learning Media at Ainun Mahya PAUD Development of Learning Media at Ainun Mahya PAUD, 3. Thus, teachers at PAUD schools in LobuHuala Village, Kualuh Selatan, North Labuhan Batu, need to pay attention to and implement PAUD growth and development through the media.
References
Aprinawati, I. (2017). Penggunaan Media Gambar Seri Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 72-80. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.33
Asnawir, Usman Basyiruddin. (2022). Media Pembelajaran. Jakarta Selatan: Ciputat Pers.
Astriani, M. M., & Alfahnum, M. A. (2020). Peningkatan Kompetensi Guru Paud dalam Mengembangkan Media Pembelajaran Inovatif. Jurnal PkM (Pengabdian kepada Masyarakat), 3(4), 366-371. http://dx.doi.org/10.30998/jurnalpkm.v3i4.8151
Azhar Arsyad. (2015). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Fauziddin, M. (2015). Peningkatan Kemampuan Klasifikasi Melalui Media Benda Konkret pada Anak Kelompok A1 di TK Cahaya Kembar Bangkinang Kampar. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 94-107. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i2.65
Febiharsa, D., & Djuniadi, D. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif 3 Dimensi untuk Pembelajaran Materi Pengenalan Lingkungan Pada Anak Usia Dini di Indonesia. Journal Of Studies In Early Childhood Education (J-SECE), 1(1), 75-84. https://doi.org/10.31331/sece.v1i1.590
Guslinda, and Rita Kurnia. (2018). Media Pembelajaran Anak Usia Dini.
Hamalik, Oemar. (2016). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Harjanto. (2010). Perencanaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Jerrold Kemp & Deane Kraybill Dayton. (1985). Planning and Producing Instructional Media. New York: Harper & Row.
Khadijah. (2015). Media Pembelajaran PAUD. Medan: Perdana Publishing.
Khotimah, S., Sunaryati, T., & Suhartini, S. (2020). Penerapan Media Gambar Sebagai Upaya dalam Peningkatan Konsentrasi Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 676-685. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.683
Maghfiroh, S., & Suryana , D. . (2021). Media Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini di Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1560–1566. Retrieved from https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/1086
Malapata, E., & Wijayanigsih, L. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Usia 4-5 Tahun melalui Media Lumbung Hitung. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 283-293. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.183
Nasution, N., Darmayunata, Y., & Wahyuni, S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Anak Usia Dini berbasis Augmented Reality. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 6462-6468. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3408
Nurbiana, D. (2021). Metode Pengembangan Bahasa. Universitas Terbuka.
Nurhafizah, N. (2018). Pelatihan pembuatan media pembelajaran anak usia dini menggunakan bahan sisa. Early Childhood: Jurnal Pendidikan, 2(2b), 44-53. https://doi.org/10.35568/earlychildhood.v2i2b.288
Prahesti, S., & Fauziah, S. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Interaktif Kearifan Lokal Kabupaten Semarang. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 505-512. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.879
Rahmatia, R., Pajarianto, H., Kadir, A., Ulpi, W., & Yusuf, M. (2021). Pengembangan Model Bermain Konstruktif dengan Media Balok untuk Meningkatkan Visual-Spasial Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 45-55. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.1185
Roostin, E. (2021). Analisis Kemampuan Konsep Bilangan Anak Usia 3-4 Tahun dengan Media Montessori Number Rods. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 801-808. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1093
Santika, D. A., Mulyana, E. H., & Nur, L. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Model STEM pada Konsep Terapung Melayang Tenggelam untuk Memfasilitasi Keterampilan Saintifik Anak Usia Dini. Jurnal Paud Agapedia, 4(1), 171-184. https://doi.org/10.17509/jpa.v4i1.27207
Sari, A., & Linda, L. (2020). Sikap dan Respon Anak PAUD dalam Mengenal Metamorfosis Serangga melalui Media Animasi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1083-1100. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.776
Sumardi, S., Rahman, T., & Gustini, I. S. (2017). Peningkatan Kemampuan Anak Usia Dini Mengenal Lambang Bilangan Melalui Media Playdough. Jurnal PAUD Agapedia, 1(2), 190-202. https://doi.org/10.17509/jpa.v1i2.9359
Ulfa, N. M. (2020). Analisis media pembelajaran flash card untuk anak usia dini. GENIUS: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 1(1), 34-42.
Zati, Amalia Vidya Dwi. (2018). Upaya Untuk Meningkatkan Minat Literasi Anak Usia Dini. Bunga Rampai Usia Emas 4(1):18–21. https://doi.org/10.24114/jbrue.v4i1.11539
Copyright (c) 2023 Eka Susanti, Aida Suciyanti Nasution, Aini Syaroh, Muhammad Fahrozi Arif, Rudi Irwansyah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.