PENGARUH SARANA DAN PRASARANA PEMBELAJARAN TERHADAP PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR DI TK CEMPAKA DESA PANTAI LABU PEKAN

  • Ayu Fakhrana Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Ummi Hani Nasution Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Widia Ulan Dary DN Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Candri Wulan Nasution Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Dhea Priyanti Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Elyca Delvia Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Hariyanti Hariyanti Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Ikmalul Hikmah Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Khadijah Azzahra Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
Keywords: learning resources, materials, enhancements, learning motivation

Abstract

The purpose of this study was to determine whether the facilities and resources available at Cempaka Kindergarten in Pantai Labu Pekan village influenced students' learning motivation. The type of research used in this research is the descriptive qualitative method, namely the researcher tries to reveal a fact or reality of certain social phenomena as they are. Which aims to determine the effect of school facilities and infrastructure on increasing learning motivation in Kindergarten Cempaka, Pantai Labu Pekan village. The experimental unit in this study was all 30 students. The research was carried out in 6 meetings. The benchmark in this study is the availability of standard educational facilities and infrastructure including study rooms, sports areas, places of worship, libraries, laboratories, workshops, playgrounds, recreation and creative areas, and other learning resources needed to support the learning process. including the use of information and communication technology. The results of testing the hypothesis show that the r value obtained from the calculation (r-count) = 0.484 is greater than the r value obtained from the distribution table r (r-table) r-table = 0.361 with a significance level of 5% (r-count > r-table). The meaning shows that H1 is accepted. This proves that school facilities and infrastructure influence increasing student learning motivation in Cempaka kindergarten, Pantai Labu Pekan village.

 

Author Biographies

Ayu Fakhrana, Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

 

 

Ummi Hani Nasution, Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

 

 

Widia Ulan Dary DN, Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

 

 

Candri Wulan Nasution, Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

 

 

Dhea Priyanti, Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

 

 

Elyca Delvia, Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

 

 

Hariyanti Hariyanti, Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

 

 

Ikmalul Hikmah, Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

 

 

Khadijah Azzahra, Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

 

 

References

Sutirna. (2013). Perkembangan dan Pertumbuhan Peserta Didik. Yogyakarta: CV. Andi Offset.

Effendi, Sofyan. (1982). Unsur-Unsur Penelitian Ilmiah. Dalam Masri Singarimbun (Ed.). Metode Penelitian Survei. Jakarta: Gramedia.

Daniel, W.W. (1980). Statistika Nonparametrik Terapan. (Terjemahan Tri Kuntjoro). Jakarta: Gramedia.

Shelly, D. R. (2010). Periodic, chaotic, and doubled earthquake recurrence intervals on the deep San Andreas fault. Journal of Science, 328(5984), 1385-1388.

Wilkinson, R. (1999). Sociology as a marketing feast. In M. Collis, L. Munro, & S. Russell (Eds.), Sociology for the New Millennium. Paper presented at The Australian Sociological Association, Monash University, Melbourne, 7-10 December (pp. 281-289). Churchill: Celts.

Mudrika. (2015). Penanaman Nilai-Nilai Agama Pada Anak Usia Dini Melalui Pembiasaan Kegiatan Keagamaan Di Ra Al-Maa’uun Kecicang Islam Karangasem Bali. (Sripsi Tidak Diterbitkan). Universitas Ibrahimy Situbondo.

PAUD Jateng. Perkembangan Anak Usia 5-6 Tahun. Diakses tanggal 29 Maret 2017 dari http://paudjateng.xahzgs.com/2015/09/perkembangan-anak-usia-5-6 tahun.html

Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan. (2020). Surat Edaran Nomor 15 Tahun 2020: Pedoman Penyelenggaraan Belajar Dari Rumah Dalam Masa Darurat Penyebaran Covid-19. Jakarta. Sekretaris Jenderal.

Angelly, Tiara, Rais, Syazkia, Meilita, Nadia, & Amanda, Putri. (2022). Pengaruh Sarana dan Prasarana dalam Pembelajaran di RA Nurhidayah. 2(2), 385–392.

Anggraeni, Erina Putri, & Pamungkas, Joko. (2023). Sarana dan Prasarana Lembaga dalam Menciptakan Potensi Pengembangan Seni Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 85–93. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.2864

Anggraini, Elya Siska, & Batubara, Lukeysia. (2021). Evaluasi Pemenuhan Standar Minimal Sarana Dan Prasarana Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Usia Dini, 7(1), 20. https://doi.org/10.24114/jud.v7i1.25785

Azis, Rosmiaty. (2016). Dr. Rosmiaty Azis, M.Pd.I.

Binsa, Ucik Hidayah. (2021). Manajemen Sarana Prasarana Pendidikan Anak Usia Dini di TK Pelangi Anak Negeri Yogyakarta. Jurnal CARE, 8(2), 1–10.

Bululawang, D. I. S. M. P. An nur, & Khoirunnisa, Nikki. (2016). Terhadap Motivasi Belajar Siswa.

Christina. (2003). No Title. Zitteliana, 19(8), 159–170. Retrieved from bisnis ritel - ekonomi

JANNAH, NIFTAH FATHUL. (2019). Pembelajaran Anak Di Tk Aisyiyah Se-Kecamatan Colomadu. Universitas Muhammadiyah Surakarta, 12.

KE, Molaba. (2016). مقياس مقترح لتقييم جودة. جلة الإداري، معهد الإدارة العامة، سلطنة عمان، مسقط:, 147(March), 11–40.

Kurniawan, Nurhafit. (2018). Pengaruh Standart Sarana Dan Prasarana Terhadap Efektifitas Pembelajaran Di Tk Al-Firdaus. Jurnal Warna : Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 2(2), 14–26. https://doi.org/10.24903/jw.v2i2.191

Meilanda, Loly, Ramadhanty, Nora, & Wulandari, Retno. (2022). Analisis Pengelolaan Sarana Dan Prasarana Di Kelompok Bermain (Kb). Jurnal Multidisipliner Kapalamada, 1(03 July), 316–327.

Nanik Legiwati. (2016). Pengaruh Pemanfaatan Sarana Dan Prasarana Pembelajaran Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMPN 3 Grati Satap Kabupaten Pasuruan. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS (JPPI), 10(2), 294–309. Retrieved from http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JPPI

Nengsi, N., & Muzakkir, M. (2018). Pengaruh Sarana Prasarana Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Fiqih Siswa Kelas Vii 9 Mts Negeri 1 Enrekang. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1, 47–58. Retrieved from https://ejurnal.iainpare.ac.id/index.php/JurnalPAI/article/view/2007

Nuraini, Listika, & Yuniarni, Desni. (2020). Analisis pemanfaatan sarana dan prasarana pendidikan di tk pertiwi kecamatan tebas. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 1–9.

Rohmatulloh, Tsara. (2018). Implementasi Standar Isi....(Tsara Rohmatulloh) `1. 1–11.

Romlah, Romlah, & Sagala, Rumadani. (2021). Manajemen Sarana dan Prasarana Taman Penitipan Anak di Lampung. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 231–238. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.1207

Shaleh, Muh, & Anhusadar, Laode. (2021). Evaluasi Input Standar Sarana dan Prasarana pada Lembaga PAUD. Aulad: Journal on Early Childhood, 4(3), 186–192. https://doi.org/10.31004/aulad.v4i3.153

Sugiyono. (2012).Memahami penelitian kulitatif. Bandung: Alfabeta.

Suharno. (2008). Manajemen Pendidikan (Sebuah Pengantar bagi Calon Guru), Surakarta: lembaga Pengembangan Pendidikan UNS dan UPT Press

Published
2023-04-15
How to Cite
Fakhrana, A., Nasution, U. H., Dary DN, W. U., Nasution, C. W., Priyanti, D., Delvia, E., Hariyanti, H., Hikmah, I., & Azzahra, K. (2023). PENGARUH SARANA DAN PRASARANA PEMBELAJARAN TERHADAP PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR DI TK CEMPAKA DESA PANTAI LABU PEKAN. Atthufulah : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 96-102. https://doi.org/10.35316/atthufulah.v3i2.2914
Abstract viewed = 172 times
FULL TEXT PDF downloaded = 161 times