METODE DAN TEKNIK PENGENALAN BAHASA INGGRIS UNTUK ANAK USIA DINI PADA KELOMPOK B DI PAUD ISLAM TERPADU BINTANG KABUPATEN BANJAR

  • Husnul Khazijah Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Negeri Antasari Banjarmasin
  • Nor Izzatil Hasanah Izza Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Negeri Antasari Banjarmasin
  • Rusdiah Rusdiah Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Negeri Antasari Banjarmasin
Keywords: Method, Technique, Introduction to English, Early Chidhood

Abstract

The rapid development of information and communication today makes English one of the important things that must be learned from an early age in order to prepare future generations who will continue to face a world with various forms of progress. The importance of choosing and using the right methods and techniques in order to create maximum results, therefore this study aims to find out the methods and techniques in the introduction of English in Group B at PAUD Islam Terpadu Bintang Banjar Regency. This research uses a qualitative approach with a type of case study research. The subjects of this study are educators and students of Group B in PAUD Islam Terpadu Bintang and The object of this study is the method and technique of introducing English to Group B in PAUD Islam Terpadu Bintang. This research uses data collection techniques, namely observation, interviews and documentation as well as data analysis techniques, namely data reduction, data presentation and drawing conclusions. The results showed that in implementing the English language recognition program, teachers used 3 methods including: the TPR (total physical response) method, the sing and song method (singing and song), and the habituation method. Teachers also use 4 techniques including: listen and repeat techniques, listen and do techniques, question and answer techniques and modeling and demonstration techniques.

References

Annisa, P., & Muryanti, E. (2022). Efektivitas Video Animasi terhadap Pengenalan Kosakata Bahasa Inggris Anak Usia Dini. Jurnal Pelita PAUD, 6(2), Article 2. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v6i2.1838

Astuti, R. (2017). Penerapan Pembelajaran Bilingual Di Tk Inklusi. 3(2), 109-123. https://doi.org/10.24235/awlady.v3i2.1540

Fadlan, A., Ridwan, R., Nopriansyah, U., & Nurfaizah, N. (2021). Penerapan Metode TPR (Total Physical Respone) Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Anak Usia Dini. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 137–151. https://doi.org/10.24042/ajipaud.v4i1.8619

Fatmawati, L. W. (2018). Pengembangan Kecerdasan Verbal Bahasa Inggris di TK Negeri Gemolong Sragen. 3. https://doi.org/10.22515/bg.v3i2.4816

Gulo, Nur Estetis, Fadillah, & Desni Yuniarni. (2012). Peningkatan Pembelajaran Pengenalan Bahasa Inggris Melalui Bernyanyi Pada Anak Usia 5-6 Tahun |Gulo| Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK). https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/9268/9171

Hasanah, 2020-08-28, & Ulya, N. (2020, August 28). Strategi Pengenalan Bahasa Inggris Pada Anak Usia Dini Di Tk Santa Maria Banjarmasin | Jurnal Warna: Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini. https://jurnal.fkip-uwgm.ac.id/index.php/warna/article/view/525

Hasanah, N. I. (2015). Pengembangan Permainan Sing; Show; And Guess Dengan Media Flashcards Untuk Memperkenalkan Kata Bahasa Inggris Pada Anak Kelompok A Tk Kartika 22 Banjarmasin. JEA (Jurnal Edukasi AUD), 1(2), 86–115. https://doi.org/10.18592/jea.v1i2.2163

Herdyastika, M., & Kurniawan, M. (2020). Analisis Perbandingan Implementasi Metode Pembelajaran Bahasa Inggris Inovatif di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1585–1593. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.902

Khairani, A. I. (2016). Pendidikan Bahasa Inggris Untuk Anak Usia Dini. Fakultas Bahasa dan Seni, Pendidikan Bahasa dan Sastra Inggris, Universitas Negeri Medan. http://digilib.unimed.ac.id/448/

Matthew B. Miles, A., Michael Huberman, & Johnny Saldana. (2014). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook -. https://books.google.co.id/books?id=p0wXBAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=id&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Pransiska, Rismareni. (2018). Kajian Program Bilingual Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. https://journal.unimma.ac.id/index.php/edukasi/article/view/2409/1390

Purwanti, R. (2019). Pengenalan Aspek Bahasa (Bahasa Inggris) Untuk Anak Usia Dini Melalui Nyanyian. https://repo-dosen.ulm.ac.id//handle/123456789/19525

Rachmana,Yanrisca Sany, & Budiani,Meita Santi. (2013). Perilaku Sosial Pada Anak Usia Dini Yang Mendapat Pembelajaran Bilingual. Character: Jurnal Penelitian Psikologi., 1(3), 1–13. https://ejournal.unesa.ac.id

Ulya, N., & Na’imah, N. (2022). Peran Bahan Ajar dalam Pengenalan Bahasa Inggris pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), Article 5. https://obsesi.or.id/index.php/obsesi/article/view/2925

Setyanto, Ardi. (2014). Panduan Sukses Komunikasi Belajar-Mengajar. Yogyakarta: DIVA Press.

Published
2023-11-18
How to Cite
Khazijah, H., Izza, N. I. H., & Rusdiah, R. (2023). METODE DAN TEKNIK PENGENALAN BAHASA INGGRIS UNTUK ANAK USIA DINI PADA KELOMPOK B DI PAUD ISLAM TERPADU BINTANG KABUPATEN BANJAR. Atthufulah : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 1-8. https://doi.org/10.35316/atthufulah.v4i1.2864
Abstract viewed = 67 times
FULL TEXT PDF downloaded = 90 times