METODE DAN TEKNIK PENGENALAN BAHASA INGGRIS UNTUK ANAK USIA DINI PADA KELOMPOK B DI PAUD ISLAM TERPADU BINTANG KABUPATEN BANJAR
Abstract
The rapid development of information and communication today makes English one of the important things that must be learned from an early age in order to prepare future generations who will continue to face a world with various forms of progress. The importance of choosing and using the right methods and techniques in order to create maximum results, therefore this study aims to find out the methods and techniques in the introduction of English in Group B at PAUD Islam Terpadu Bintang Banjar Regency. This research uses a qualitative approach with a type of case study research. The subjects of this study are educators and students of Group B in PAUD Islam Terpadu Bintang and The object of this study is the method and technique of introducing English to Group B in PAUD Islam Terpadu Bintang. This research uses data collection techniques, namely observation, interviews and documentation as well as data analysis techniques, namely data reduction, data presentation and drawing conclusions. The results showed that in implementing the English language recognition program, teachers used 3 methods including: the TPR (total physical response) method, the sing and song method (singing and song), and the habituation method. Teachers also use 4 techniques including: listen and repeat techniques, listen and do techniques, question and answer techniques and modeling and demonstration techniques.
References
Annisa, P., & Muryanti, E. (2022). Efektivitas Video Animasi terhadap Pengenalan Kosakata Bahasa Inggris Anak Usia Dini. Jurnal Pelita PAUD, 6(2), Article 2. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v6i2.1838
Astuti, R. (2017). Penerapan Pembelajaran Bilingual Di Tk Inklusi. 3(2), 109-123. https://doi.org/10.24235/awlady.v3i2.1540
Fadlan, A., Ridwan, R., Nopriansyah, U., & Nurfaizah, N. (2021). Penerapan Metode TPR (Total Physical Respone) Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Anak Usia Dini. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 137–151. https://doi.org/10.24042/ajipaud.v4i1.8619
Fatmawati, L. W. (2018). Pengembangan Kecerdasan Verbal Bahasa Inggris di TK Negeri Gemolong Sragen. 3. https://doi.org/10.22515/bg.v3i2.4816
Gulo, Nur Estetis, Fadillah, & Desni Yuniarni. (2012). Peningkatan Pembelajaran Pengenalan Bahasa Inggris Melalui Bernyanyi Pada Anak Usia 5-6 Tahun |Gulo| Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK). https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/9268/9171
Hasanah, 2020-08-28, & Ulya, N. (2020, August 28). Strategi Pengenalan Bahasa Inggris Pada Anak Usia Dini Di Tk Santa Maria Banjarmasin | Jurnal Warna: Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini. https://jurnal.fkip-uwgm.ac.id/index.php/warna/article/view/525
Hasanah, N. I. (2015). Pengembangan Permainan Sing; Show; And Guess Dengan Media Flashcards Untuk Memperkenalkan Kata Bahasa Inggris Pada Anak Kelompok A Tk Kartika 22 Banjarmasin. JEA (Jurnal Edukasi AUD), 1(2), 86–115. https://doi.org/10.18592/jea.v1i2.2163
Herdyastika, M., & Kurniawan, M. (2020). Analisis Perbandingan Implementasi Metode Pembelajaran Bahasa Inggris Inovatif di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1585–1593. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.902
Khairani, A. I. (2016). Pendidikan Bahasa Inggris Untuk Anak Usia Dini. Fakultas Bahasa dan Seni, Pendidikan Bahasa dan Sastra Inggris, Universitas Negeri Medan. http://digilib.unimed.ac.id/448/
Matthew B. Miles, A., Michael Huberman, & Johnny Saldana. (2014). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook -. https://books.google.co.id/books?id=p0wXBAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=id&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Pransiska, Rismareni. (2018). Kajian Program Bilingual Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. https://journal.unimma.ac.id/index.php/edukasi/article/view/2409/1390
Purwanti, R. (2019). Pengenalan Aspek Bahasa (Bahasa Inggris) Untuk Anak Usia Dini Melalui Nyanyian. https://repo-dosen.ulm.ac.id//handle/123456789/19525
Rachmana,Yanrisca Sany, & Budiani,Meita Santi. (2013). Perilaku Sosial Pada Anak Usia Dini Yang Mendapat Pembelajaran Bilingual. Character: Jurnal Penelitian Psikologi., 1(3), 1–13. https://ejournal.unesa.ac.id
Ulya, N., & Na’imah, N. (2022). Peran Bahan Ajar dalam Pengenalan Bahasa Inggris pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), Article 5. https://obsesi.or.id/index.php/obsesi/article/view/2925
Setyanto, Ardi. (2014). Panduan Sukses Komunikasi Belajar-Mengajar. Yogyakarta: DIVA Press.
Copyright (c) 2023 Husnul Khazijah, Nor Izzatil Hasanah Izza, Rusdiah Rusdiah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.