PENGEMBANGAN MEDIA BULETIN MATEMATIKA BERBASIS PENDEKATAN REALISTIK PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Keywords: Media, mathematics bulletin, realistic approach

Abstract

The objectives of this study was to develop a mathematics bulletin media based on a realistic approach to fourth-grade elementary school students and its feasibility for use. The development model used in this research is the ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation) development model. The data collection technique in this study was conducted by interviewing questioner, test, and documentation. The instruments used in this research was media expert validation sheets, material experts, and teacher practitioners, practicality sheets for students and learning mastery test questions. The results of the research on the development of mathematical newsletter media based on a realistic approach are: 1) this research produces products in the form of mathematical newsletter media based on a realistic approach for grade IV elementary school students, 2) the results of the feasibility analysis of newsletter media based on a realistic approach are obtained from validation by two expert lecturers and classroom teachers. IV elementary schools obtained a mean score of  3.58 with the valid category, the results of the practicality of the product were fulfilled from the student response questionnaire got a score of 98% with very positive criteria, and the product effectiveness test was fulfilled from the learning completeness test with learning completeness reaching 100%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, L. (2016). Upaya meningkatkan kemampuan pemahaman konsep dan pemecahan masalah matematika siswa SMP Negeri 4 Sipirok kelas VII melalui pendekatan matematika realistik (PMR). EKSAKTA: Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran MIPA, 1(1), 1–12.

Amir, A. (2014). Pembelajaran matematika SD dengan menggunakan media manipulatif. Forum Paedagogik, 6(1), 72–89.

As’ari, A. R., Tohir, M., Valentino, E., Imron, Z., & Taufiq, I. (2017). Buku Guru Matematika (Revisi). Jakarta: Pusat Kurikulum Dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbud.

Asyhari, A., & Silvia, H. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Buletin dalam Bentuk Buku Saku untuk Pembelajran IPA Terpadu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 1–13.

Bafadhol, I. (2017). Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 6(11), 14.

Budiyono, S., & Astuti, E. P. (2017). Desain Model Pembelajaran Matematika Berbasis Budaya Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi, 3(1), 75–80.

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2010). Strategi belajar mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Faradina, A., & Mukhlis, M. (2020). Analisis Berpikir Logis Siswa dalam Menyelesaikan Matematika Realistik Ditinjau dari Kecerdasan Interpersonal. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 2(2), 129–151. https://doi.org/10.35316/alifmatika.2020.v2i2.129-151

Ijariah, I. (2016). Upaya Peningkatan Kemampuan Matematika Siswa melalui Penerapan Pendekatan Pembelajaran Pendidikan Matematika Realistik di Kelas I SD Negeri 24 Bengkulu Selatan Tahun Pelajaran 2014/2015. Pakar Pendidikan, 14(1), 55–66.

Muharram, M. R. W., & Suryana, Y. (2014). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif dalam Penyelesaian Soal Cerita Matematika. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 77–85.

Muhsetyo, G. (2010). Pembelajaran matematika SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Mulyati, S. (2016). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Metode Diskusi Berbantuan Media Bagan Pecahan di Kelas III SDN Kalisari 1. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 3(1), 13–19.

Nurtasari, H. R., & Manoy, J. T. (2016). Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa (LKS) dengan Media Tangram pada Pembelajaran Matematika Materi Jajargenjang dan Belahketupat. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(5), 1–11.

Sari, R., & Putra, P. D. A. (2017). Pengembangan Buletin Mari Belajar IPA (Malapa) Pada Pembelajaran IPA Di Mts Negeri 2 Jember. Jurnal Pembelajaran Fisika, 6(1), 40–47.

Taufik, A., Purwoko, R. Y., & Nugraheni, P. (2018). Pengembangan Lks Berbasis Pemecahan Masalah dengan Ilustrasi Visual untuk Siswa SMP. EKUIVALEN-Pendidikan Matematika, 34(1), 43–48.

Tohir, M. (2016). Menjadikan Para Siswa Aktif Bertanya dalam Kelas Matematika Berdasarkan Kurikulum 2013. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pembelajarannya, 249–263.

Yamasari, Y. (2010). Pengembangan media pembelajaran matematika berbasis ICT yang berkualitas. Seminar Nasional Pascasarjana X-ITS. FMIPA Unesa.

Published
2021-02-11
How to Cite
Rachmawati, I., Supriyono, S., & Pangestika, R. R. (2021). PENGEMBANGAN MEDIA BULETIN MATEMATIKA BERBASIS PENDEKATAN REALISTIK PADA SISWA SEKOLAH DASAR. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 3(1), 32-44. https://doi.org/10.35316/alifmatika.2021.v3i1.32-44
Abstract viewed = 997 times
FULL TEXT PDF downloaded = 1016 times