ANALISIS MOTIF ANYAMAN DAN AKTIVITAS FUNDAMENTAL MATEMATIS DALAM SENI MENGANYAM DI DESA PLAOSAN KABUPATEN KEDIRI

Keywords: woven handicraft, fundamental mathematics activities, ethnomathematics

Abstract

Mathematical contextualization is interpreted as identifying the existence of mathematics developed by different cultural groups. The existence of ethnomathematics in education offers a learning approach that connects mathematics with the local cultural wisdom of the community. The main focus of this research is to identify ethnomathematics in woven handicrafts in Plaosan Village, Kediri Regency. This research is qualitative descriptive research. Data were collected using observation, documentation, interview, and literature study techniques. The results showed that there were ethnomathematics in woven handicrafts in Plaosan Village. The mathematical elements that can be found in the woven motifs are the concept of the plane, the concept of lines and the relationships between lines, the concept of angles, and the concept of transformational geometry. The fundamental mathematics activities that can be found in the weaving activities are counting, measuring, designing, locating, playing, and explaining.

References

Anggraena, Y. (2019). Pengembangan Kurikulum Matematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Dalam Penalaran Dan Pemecahan Masalah. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 1(1), 15–27. https://doi.org/10.35316/alifmatika.2019.v1i1.15-27

d’Entremont, Y. (2015). Linking Mathematics, Culture and Community. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174(1999), 2818–2824. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.973

Gafoor, A., & Kurukkan, A. (2015). Why High School Students Feel Mathematics Difficult? An Exploration of Affective Beliefs. Conference Paper, August 2016, 23–27. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.18880.12800

Hartoyo, A. (2012). Eksplorasi Etnomatematika pada Budaya Masyarakat Dayak Perbatasan Indonesia-Malaysia Kabupaten Sanggau Kalbar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(1), 14–23. http://jurnal.upi.edu/penelitian-pendidikan/view/1387/eksplorasi-etnomatematika-pada-budaya-masyarakat-dayak-perbatasan-indonesia-malaysia-kabupaten-sanggau-kalbar-.html

Ilmiyah, N. F., Rofiqoh, I., Mufti, R., Sholihah, N., Studi, P., & Matematika, T. (2020). Seminar Nasional Pendidikan & Ilmu Matematika ( SENANDIKA ) 2019 ANALISIS ETNOMATEMATIKA DALAM SENI ORNAMEN DAN RANCANG BANGUN MASJID AL-KHALID KEDIRI SEBAGAI. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dan Ilmu Matematika (SENANDIKA), “Gerak Lincah Pembelajaran Matematika di Era Inteligensi Semu,” 332–341.

Jannah, H. N. (2019). Etnomatematika : Batik Khas Kediri Sebagai Media Pembelajaran Matematika Barisan dan Deret Aritmetika. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 3, 440–446. http://ojs.semdikjar.fkip.unpkediri.ac.id/index.php/SEMDIKJAR/article/view/48

Khalimah, N., Farin, K. I., Nikmah, M., Ni’mah, K., & Jatmiko, J. (2017). Budaya Kediri Dalam Pembelajaran Matematika (Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa (Lks) Berbasis Etnomatematika Melalui Pendekatan Saintifik). JIPMat, 2(1), 65–71. https://doi.org/10.26877/jipmat.v2i1.1482

Prabawati, M. N. (2016). Etnomatematika Masyarakat Pengrajin Anyaman Rajapolah Kabupaten Tasikmalaya. Infinity Journal, 5(1), 25. https://doi.org/10.22460/infinity.v5i1.p25-31

Puspadewi, K. R., & Putra, I. G. N. N. (2014). Etnomatematika di Balik Kerajinan Anyaman Bali. Matematika, 4(2), 80–89.

Ratuanik, M., & Kundre, O. T. (2018). Pemanfaatan Etnomatematika Kerajinan Tangan Anyaman Masyarakat Maluku Tenggara Barat dalam Pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, 416–423.

Resfaty, A. G., Muzdalipah, I., & Hidayat, E. (2019). Studi Etnomatematika: Mengungkap Gagasan dan Pola Geometris pada Kerajinan Anyaman Mendong di Manonjaya Kabupaten Tasikmalaya. Journal of Authentic Research on Mathematics Education (JARME), 1(1), 19–26.

Rosa, M., & Orey, D. C. (2011). Ethnomathematics : aspek budaya matematika Etnomatemática : os aspectos culturais da Matematica. Revista Latinoamericana de Etnoatematica, 4(2), 32–54.

Samijo, S., & Yohanie, D. D. (2017). Pengaruh model pembelajaran kontekstual berbasis etnomatematika pada pola batik tenun (ATBM) khas Kota Kediri terhadap kemampuan refleksi dan simetri mahasiswa semester 2 Prodi Pendidikan Matematika UNP Kediri. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah Di Bidang Pendidikan Matematika, 3(2), 135. https://doi.org/10.29407/jmen.v3i2.11975

Soedjadi, R. (2007). Masalah Konstektual sebagai Batu Sendi Matematika Sekolah. Pusat Sains dan Matematika Sekolah UNESA.

Wahyuni, A., Aji, A., Tias, W., & Sani, B. (2013). P – 15 peran etnomatematika dalam membangun karakter bangsa. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika FMIPA UNY, November, 978–979.

Published
2020-06-03
How to Cite
Ilmiyah, N. F., Annisa’, A., Fitriyah, A., & Vebyanti, B. S. (2020). ANALISIS MOTIF ANYAMAN DAN AKTIVITAS FUNDAMENTAL MATEMATIS DALAM SENI MENGANYAM DI DESA PLAOSAN KABUPATEN KEDIRI. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 2(1), 92-104. https://doi.org/10.35316/alifmatika.2020.v2i1.92-104
Abstract viewed = 155 times
pdf downloaded = 133 times