ANALISIS HUBUNGAN ANTARA KECERDASAN LOGIS MATEMATIS DENGAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA

Keywords: Intelligence, Mathematical Logical, Ability, Mathematical Communication

Abstract

This study examined the relationship of logical intelligence students' mathematical communication skills. This research was conducted at the senior high school of Jenggawah at the even semester of the 2019/2020 academic year. The population in this study were all of the high school students of class X IPA, the total students were 144 students in the 2019/2020 academic year. The sampling technique of this study was using 64 Randoms Cluster Sampling as well as the instruments used in the form of mathematical logical intelligence questionnaire and mathematical communication skills test questions. The Analysis of the data used in this research was descriptive and inferential analysis by using a simple linear regression test. Based on the results of a simple linear regression test that the results of the relationship of mathematical logical intelligence of mathematical communication skills can be seen from t count = 11.074  > t table = 1.997 with a significance of 0.000 < 0.05, it could be concluded that there was a relationship of mathematical logical intelligence to mathematical communication ability.

References

Abidin, Z., & Tohir, M. (2019). Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi dalam Memecahkan Deret Aritmatika Dua Dimensi Berdasarkan Taksonomi Bloom. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 1(1), 44–60. https://doi.org/10.35316/alifmatika.2019.v1i1.44-60

Agustina, D., Kaniawati, I., & Suwarma, I. R. (2017). Penerapan pembelajaran berbasis STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) untuk meningkatkan kemampuan control of variable siswa SMP pada hukum Pascal. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal), 6(1), SNF2017-EER.

Andreani, T. C. (2017). Pengaruh Kecerdasan Logis Matematis dan Kecerdasan Linguistik Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Soal Cerita Aritmatika Spsial Kelas VII SMP Negeri 51 Jakarta. Skripsi, Universitas Kristen Indonesia.

Anggraena, Y. (2019). Pengembangan Kurikulum Matematika untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa dalam Penalaran dan Pemecahan Masalah. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 1(1), 15–27.

Arikunto, S. (2009). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Basuki, A. T. (2015). Analisis Statistik dengan SPSS. Yogyakarta: Danisa Media. Tersedia Secara Online Juga Di: Https://Ekonometrikblog. Files. Wordpress. com/2018/12/statistik-dengan-spss. Pdf [Diakses di Singaraja, Bali, Indonesia: 19 Desember 2018], 1(1), 29–39.

Budiyanto, R. (2018). Pengaruh Kecerdasan Logis-Matematis terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa pada Penyelesaian Soal Cerita Materi SPLDV. Artikel Skripsi Universitas Nusantara PGRI Kediri, 2–8.

Endriani, Y., Mirza, A., & Nursang, A. (2017). Hubungan Antara Kecerdasan Emosional dengan Kemampuan Komunikasi Matematis. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(11), 2–14.

Lwin, M., Khoo, A., Lyen, K., & Sim, C. (2008). How to multiply your child’s intelligence. Jakarta: Indeks.

Maswar, M. (2017). Analisis Statistik Deskriptif Nilai UAS Ekonomitrika Mahasiswa dengan Program SPSS 23 & Eviews 8.1. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 1(2), 273–292. https://doi.org/10.35316/jpii.v1i2.54

Mukarromah, L. (2019). Kecerdasan Logis Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Melalui Problem Posing pada Materi Himpunan Kelas VII MTS Nurul Huda Mojokerto. Jurnal Penelitian, Pendidikan, Dan Pembelajaran, 14(8), 16–22.

Munawwarah, M., Laili, N., & Tohir, M. (2020). Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa dalam Memecahkan Masalah Matematika Berdasarkan Keterampilan Abad 21. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 2(1), 37–58. https://doi.org/10.35316/alifmatika.2020.v2i1.37-58

Novitasari, D., & Abdul Rahman, A. (2015). Profil Kreativitas Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Kecerdasan Visual Spasial dan Logis Matematis pada Siswa SMAN 3 Makasar. Daya Matematis: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 3(1), 41–50.

Probondani, S. D. (2016). Pengaruh kecerdasan logis-matematis terhadap kemampuan representasi matematis peserta didik kelas XI Madrasah Aliyah Wathoniyah Islamiyah Banyumas tahun ajaran 2015/2016 pada materi pokok Trigonometri. UIN Walisongo.

Saiful, S., Hobri, H., & Tohir, M. (2020). Analisis Metakognisi Siswa Berbasis Lesson Study For Learning Community (LSLC) Ditinjau dari Gaya Kognitif. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 2(1), 73–91. https://doi.org/10.35316/alifmatika.2020.v2i1.73-91

Senjayawati, E. (2015). Penerapan Pendekatan Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa SMk di Kota Cimahi. Didaktik, 9(1), 33–39.

Siagian, M. D. (2016). Kemampuan koneksi matematik dalam pembelajaran matematika. MES: Journal of Mathematics Education and Science, 2(1), 58–67.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Tohir, M., Abidin, Z., Dafik, D., & Hobri, H. (2018). Students Creative Thinking Skills in Solving Two Dimensional Arithmetic Series Through Research-Based Learning. Journal of Physics: Conference Series, 1008(1), 012072. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1008/1/012072

Tohir, M., Maswar, M., Atikurrahman, M., Saiful, S., & Pradita, D. A. R. (2020). Prospective teachers’ expectations of students’ mathematical thinking processes in solving problems. European Journal of Educational Research, 9(4), 1735–1748. https://doi.org/10.12973/eu-jer.9.4.1735

Tohir, M., Susanto, Hobri, Suharto, & Dafik. (2018). Students’ Creative Thinking Skills in Solving Mathematics Olympiad Problems Based on Problem-Solving Polya and Krulik-Rudnick Model. Advanced Science Letters, 24(11), 8361–8364. https://doi.org/10.1166/asl.2018.12563

Published
2020-11-12
How to Cite
Nisa, F. B., Mukhlis, M., & Maswar, M. (2020). ANALISIS HUBUNGAN ANTARA KECERDASAN LOGIS MATEMATIS DENGAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 2(2), 199-211. https://doi.org/10.35316/alifmatika.2020.v2i2.199-211
Abstract viewed = 504 times
FULL TEXT PDF downloaded = 553 times